Original title:
Rozvodové situace rodin s dětmi školního věku, z pohledu odborníků, zabývajících se rozvodovou problematikou.
Translated title:
Divorce situations of families with children of school age from the point of view of specialists dealing with divorce problems.
Authors:
MIKULOVÁ, Radka Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Počet rozvedených rodin se neustále zvyšuje a česká společnost tyto rodiny s nezaopatřenými dětmi tolerantně akceptuje. Dnes již víme, že rodina se dvěma rodiči plná násilí je pro dítě mnohem horší, než kdyby žilo pouze s jedním rodičem. Psychosociální vývoj dětí vyrůstajících v neúplných rodinách tak nemusí být negativně poznamenán. Přesto je ale ve většině případů rozpad manželství, ve kterém jsou přítomny děti, chápán jako zátěžová a frustrující situace. A všichni zúčastnění se pak musí vyrovnat především se selháním a životní ztrátou. Cílem práce bylo zmapovat postoje pracovníků oddělení sociálně-právní ochrany dětí, manželských či rodinných poraden, krizových či intervenčních center a dalších odborníků, k rozvodové situaci rodin s dětmi školního věku. Dílčími cíly pak bylo zmapovat názory pracovníků na problematiku střídavé výchovy, zkušenosti odborné veřejnosti s rodinnou mediací a zjistit, zda jsou odborníkům nabízeny možnosti rozšiřujícího vzdělávání. Názory odborníků, byly zjišťovány pomocí dotazníkového šetření, které probíhalo během měsíců ledna, února a března. Náhodně bylo distribuováno 415 dotazníků. Výzkumný vzorek pak tvořilo 99 navrácených dotazníků. Nebyly prokázány výrazné rozdíly v postojích kategorií odborníků k problematice střídavé výchovy. Rozvodová mediace byla považována za vhodný způsob řešení rodinných sporů. Z výzkumu také vyplynulo, že jsou odborné veřejnosti nabízeny dostatečné možnosti dalšího vzdělávání. Podle oslovených odborníků jsou neúplné (rozvedené) rodiny schopny zabezpečit zdárný vývoj dítěte. Názory odborné veřejnosti se tak shodovaly především v tom, že každou rozvodovou situaci je třeba vždy posuzovat s individuálním přístupem. The number of divorced families has been continually increasing and the Czech society accepts such families with dependent children tolerantly. Nowadays we know that a family with both parents but full of violence is much worse for children than living with a single parent. Psychosocial development of children growing in incomplete families thus does not have to be marked negatively. Despite that, in most cases a breakdown of a marriage with children is perceived as a hard and frustrating situation. And all the involved parties need to cope, particularly with the failure and loss in their lives. The objective of the thesis was to map attitudes of workers of the department of social and legal protection of children, marriage and family counselors, crisis and emergency centers and other professionals to the divorce situation of families with children in school age. Partial objectives of the thesis included mapping of opinions of the workers about the shared custody, experience of professionals with family mediation and determination whether the professionals are offered possibilities of further education. The views of the professionals were collected by means of a questionnaire survey conducted in January, February and March. 415 questionnaires were distributed at random. The research group consisted of 99 returned questionnaires. The individual categories of professionals did not demonstrate any significant differences in their attitudes to the shared custody. Divorce mediation was viewed as a suitable method for resolution of family disputes. The research has also shown that the professional community is offered sufficient opportunities of further education. According to the responding professionals, incomplete (divorced) families are capable of ensuring successful development of the children. The professionals concurred particularly on the opinion that each divorce situation needs to be approached individually.
Keywords:
Divorce; Family; Family mediation; Shared custody; Social work with family; Rodina; Rodinná mediace; Rozvod; Sociální práce s rodinou; Střídavá výchova Citation: MIKULOVÁ, Radka. Rozvodové situace rodin s dětmi školního věku, z pohledu odborníků, zabývajících se rozvodovou problematikou.. České Budějovice, 2010. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/17454