Original title:
Pedagogická komunikace ve výuce odborného předmětu
Authors:
Novotná, Martina Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na pedagogickou komunikaci ve výuce odborného předmětu z pohledu žáka na střední škole. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část si klade za cíl vysvětlit pojem komunikace a rozdělit komunikaci na dílčí formy. Popisuje také vztah mezi žákem a učitelem a konkretizuje pravidla komunikace mezi aktéry. Poukazuje na roviny mezi učitelem a žákem na jejich formy komunikace a jak probíhá zpětná vazba. Praktická část práce, zpracovává a vyhodnocuje dotazníkové šetření. Dotazník, obsahoval 15 uzavřených otázek, 1 polouzavřenou otázku a 3 otevřené otázky, které daly možnost respondentům plně vyjádřit svůj vlastní názor. Oslovenými respondenty byli žáci 1. a 3.ročníku maturitního oboru Agropodnikání. Dotazník vyplnilo a zpět odeslalo 40 respondentů, tedy 100 % dotázaných respondentů. Hlavním cílem šetření bylo zjistit názor na způsob komunikace vybraného učitele odborného předmětu ve výuce i mimo ni.The bachelor's thesis is focused on pedagogical communication in teaching a professional subject from the perspective of a high school student. The work contains a theoretical and practical part. The theoretical part aims to explain the concept of communication and divide communication into sub-forms. It also describes the relationship between the student and the teacher and specifies the rules of communication between the actors. It points out the level between teacher and student on their forms of communication and how the feedback takes place. The practical part of the work, processes and evaluates the questionnaire survey. Questionnaire, content of 15 closed questions, 1 semi-closed question and 3 open questions, which gave the respondents the opportunity to fully express their own opinion. The respondents were pupils of the 1st and 3rd year of the graduation field of Agribusiness. The questionnaire was filled in and sent back by 40 respondents, ie 100% of the respondents. The main goal of the survey was to find out the opinion on the way of communication of a selected teacher of a professional subject in teaching and outside it.
Keywords:
communication; komunikace; neverbální komunikace; nonverbal communication; pedagogical communication; pedagogická komunikace; pupil; teacher; učitel; verbal communication; verbální komunikace; žák