Název:
Dítě se specifickými poruchami učení v rodině.
Překlad názvu:
Child with specific learning disabilities in the family.
Autoři:
HUBKOVÁ, Iva Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce sleduje rodinné kontexty specifických poruch učení. Teoretická část popisuje problematiku SPU její druhy, projevy a vliv na vývoj a socializaci dítěte. Pozornost je věnována i rodině a její funkci a roli v kontextu problematiky SPU. Podpora a pomoc, kterou rodiče dítěti poskytují je časově i psychicky velmi náročná a celá rodina se musí na tuto situaci adaptovat. V tomto období potřebují nejen děti, ale i rodiče pomoc a podporu. Pro adekvátní poskytnutí této pomoci je nutné znát odpověď na otázku: Co děti a rodiče vnímají jako nejvíce zatěžující? Na tuto otázku měl přinést odpověď tento výzkum. Výzkum byl proveden pomocí kvalitativního výzkumného šetření v designu zakotvené teorie provedeného pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly prováděny v šesti rodinách vždy s pečujícím rodičem a dospívajícím dítětem. Hloubka získaných informací, podrobný popis a vyprávění respondentů umožnily pochopit celou šíři problému a vytipovat nejvíce zatěžující témata. Poskytl informace o nejdůležitějších úskalích v životě rodin a dětí, které se utkaly s poruchou učení, a odhalil skutečnost, že ve společnosti stále přetrvává odmítavý postoj a předsudky k takto znevýhodněným dětem. Tyto předsudky jsou založeny na nedostatku informací, které předurčují přístup spolužáků, učitelů. Mohou mít i vliv na přístup rodiny. Výsledky výzkumu dále odhalily skutečnost, že je potřeba zvýšit nabídku pomoci dětem i rodičům. Mohly by sloužit jako zdroj informací ke zlepšení práce s těmito rodinami a dětmi v poradenské péči. A také jako zdroj informací pro rodiny dětí s SPU i širší veřejnost. The bachelor thesis monitors the family contexts of specific learning disabilities (SLD). The theoretical part of the thesis describes the issue of SLD: kinds, symptoms and their effect on child{\crq}s development and socialization. Attention is also paid to the family and its function and its role in the context of the issue of SLD. Parental support and help are very time-consuming and very psychologically demanding and the whole family must cope with the situation. Both children and their parents need help and support in some periods. To know the answer to the following question is necessary for an adequate assistance provision: Which troubles do children and parents perceive as the most encumbering ones? My research should have given the answer to the question. The qualitative investigation in the design of entrenched theory was used for my research, which was done via semi-structured interviews. Those talks were held in six families and in each family were interviewed just one parent-in-charge and one adolescent. The depth of received information, revealed details and respondents{\crq} stories helped me understand the scope of the problem and guess the most encumbering topics. The interviews provided crucial information about lives of children affected by learning disabilities and their families; they also disclosed the fact that there are still prejudices and negative attitudes against children with learning disabilities in our society. The prejudices stem from the lack of information; they predetermine attitudes of schoolmates and teachers and they can also affect attitudes of families. The research results also disclosed the fact that it is necessary to extend the scale of help offered to children and also to parents. The results could provide information for some improvements in work with children under consultancy care and with their families. Furthermore, the results could be a source of information for families with children with SLD as well as for the general public.
Klíčová slova:
Rodina; Sebepojetí; Socializace dítěte; Specifická porucha učení; Stigma; Family; Self-concept; Socialization of a child; Specific learning disabilities; Stigma Citace: HUBKOVÁ, Iva. Dítě se specifickými poruchami učení v rodině.. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/17156