Original title:
Využití metod výuky na středních odborných školách
Authors:
Maršálková, Libuše Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou využití metod výuky na středních od-borných školách, práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Cílem teoretické části je získání poznatků z odborné literatury se záměrem objas-nění výchovně vzdělávacího procesu. Dílčím cílem teoretické části je seznámení se s historickým vývojem pedagogiky a jejich pojmů. Jedná se zejména o přiblížení významu vzdělání, jednotlivých metod a forem výuky a informací v oblasti vzdělá-vání dospělých. Praktická část je zaměřena na aplikaci metod výuky na střední škole v rámci den-ního studia a na výukové metody v dálkovém studiu. Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit, jaké výukové metody jsou aplikovány při vzdělávání žáků na střed-ní škole a jaké výukové metody jsou využívány v dálkovém studiu. V rámci praktické části bylo realizováno průzkumné dotazníkové šetření na čtyřech středních školách v Brně prostřednictvím vyučujících na obou formách studia. Cílem praktické části bylo z rozboru dotazníkového šetření v obou uvede-ných skupinách zjistit, jaké metody vzdělávání jsou využívány nejčastěji.Bachelor thesis deals with the use of methods of teaching at secondary vocati-onal schools, the work is divided into theoretical and practical part. The aim of the theoretical part is to gain knowledge from the vocational literature in order to clarify the educational process. The partial aim of the theoretical part is to get to know with the historical development of pedagogy and its concepts. In particular, this means to zoom the importance of education, various methods and forms of teaching and information in the field of adult education. The practical part is focused on the application of methods of teaching at secondary vocational school in the framework of daily study and teaching methods in distance learning. The main aim of this thesis is to find out what teaching methods are applied in the education of students at secondary vocational school and what teaching methods are used in distance learning. In the practical part was realized an exploratory survey at four secondary voca-tional schools in Brno through teachers in both forms of study. The aim of the practical part was to find out, from the analysis of a questionnaire survey in the two groups, what teaching methods are used most frequently.
Keywords:
formy výuky; metody výuky; pedagogika; vzdělání; vzdělávání dospělých