Original title:
Doba dojíždění do zaměstnání a pracovní úrazy
Translated title:
Time going to the work and work injuries
Authors:
ŘEŽÁBKOVÁ, Jana Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Dojíždění je pravidelné cestování mezi bydlištěm a zaměstnáním. Mnozí z nás jistě znají vyprávění svých babiček a dědečků, kteří nespočetněkrát horlivě vykládali, jak chodívali pracovat do statku, tkalcovny, lihovaru a dalších zařízení. Dříve bylo obvyklé, že lidé vykonávali zaměstnání, které se vyskytovalo ve vzdálenosti, kterou mohli dojít pěšky. Oproti tomu je dnes naprosto běžné, že zaměstnání některých lidí se nachází několik desítek kilometrů od jejich bydliště, lidé musí dojíždět různými dopravními prostředky, vstávat brzy ráno a večer se pozdě vracívat. Technický pokrok sice urychlil dopravu, ale také nabídl možnost čím dál delší dojíždění do zaměstnání. Dojíždění je nutné obzvlášť v místech, kde je nerovnováha mezi nabídkou a poptávkou pracovních pozic. V České republice dojíždí přibližně jedna třetina obyvatel a náklady na dopravu činí zhruba deset procent rodinného rozpočtu. Lidé, kteří tráví více času dojížděním do zaměstnání, mají horší náladu, dojíždění je unavuje a stresuje a následkem těchto faktorů vznikají pracovní úrazy. Cílem bakalářské práce ?qDoba dojíždění do zaměstnání a pracovní úrazy?? patří zjistit, jaká je průměrná doba dojíždění do zaměstnání, zda dojíždění do zaměstnání ovlivňuje zdravotní stav člověka. Dále si pak klade za cíl zjistit, jestli jsou časté pracovní úrazy a jak jsou zaměstnanci důslední o hlášení pracovních úrazů. K upřesnění bylo stanoveno 5 hypotéz. Pro výzkum byla použita kvantitativní metoda pomocí dotazníkového šetření, kdy data byla sbírána a porovnávána ve zdravotnickém a školském zařízení a výrobní firmě od dojíždějících zaměstnanců. Po analýze dat nebylo prokázáno, že by dojíždění do zaměstnání způsobovalo zdravotní potíže, hypotéza číslo 1 byla tedy vyvrácena. Druhá hypotéza, která definuje, že lidé z vesnic tráví více času dojížděním do zaměstnání než obyvatelé měst, byla potvrzena. Další hypotéza, že každý zaměstnanec utrpěl pracovní úraz, byla oproti tomu vyvrácena. Čtvrtá hypotéza, která stanovila, že únava, nesoustředěnost, poruchy spánku vlivem dojíždění do zaměstnání způsobují následně pracovní úrazy, byla také vyvrácena. Poslední hypotéza, která definovala, že zaměstnanci v mnoha případech neinformují svého zaměstnavatele včas o pracovním úrazu, byla taktéž vyvrácena. Uvedená bakalářská práce může sloužit ke zvýšení informovanosti o strávené době dojížděním do zaměstnání a následně o výskytu pracovních úrazů. Vytvořený manuál navrhuje preventivní opatření před vznikem pracovních úrazů a osvětu v této oblasti. Commuting is regular travelling between one?s place of residence and the place of work. A lot of us surely remember our grandmothers and grandfathers talking keenly how they used to go to work to a farm, weaving factory, distillery and further facilities. It used to be usual that people had jobs at distances they could walk. On the other hand nowadays it is quite normal that some people have their places of work tens of kilometres from their homes and they have to commute by various means of transport, get up early in the morning and return late in the evening. Technical evolution has made transport faster but it also brought longer distances to travel to work. Commuting is particularly necessary at places with imbalance between supply of and demand for jobs. About one third of inhabitants commute in the Czech Republic and the travel costs represent approximately ten per cent of family budgets. People that spend more time travelling to work are wrong tempered, they are tired and stressed by commuting and occupational accidents occur as a subsequence of these factors. The aim of the Thesis ??Commuting time and workplace accidents?q was to discover what the average commuting time was and whether commuting affected the health condition of a human. Another aim was to find out how frequent workplace accidents were and how consistent employees were in reporting workplace accidents. 5 hypotheses were set to reach the aim. A quantitative method of questionnaire survey was applied on the research; the data were collected from commuting employees of a health facility, a school and a manufacturing company and compared. The data analyses did not prove that commuting caused health problems, so the hypothesis No. 1 was refuted. The second hypothesis suggesting that people from villages spend more time commuting than those living in towns was confirmed. Another hypothesis that each employee has suffered from a workplace accident was on the other hand refuted. The fourth hypothesis suggesting that fatigue, bad concentration, insomnia as a subsequence of commutation cause workplace accidents was also refuted. The last hypothesis suggesting that employees often do not inform their employers on their workplace accidents was also refuted. The Bachelor Thesis may improve knowledge of the time spent by commuting to work and subsequent occurrence of workplace accidents. The manual designed proposes preventive measures against workplace accidents and brings information in this field.
Keywords:
commuting; employee; first aid; occupational injury; OSH; time going to the work; BOZP; dojíždění do zaměstnání; pracovní úraz; první pomoc; zaměstnanec Citation: ŘEŽÁBKOVÁ, Jana. Doba dojíždění do zaměstnání a pracovní úrazy. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/17076