Original title:
Pedagogická komunikace v praktickém vyučování na vybrané střední odborné škole z pohledu žáků
Authors:
Pečinková, Martina Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na pedagogickou komunikaci ve výuce praktického vyučování na vybrané střední odborné škole z pohledu žáka. Práce se dělí na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části je definovat pojem komunikace a sní pojmy související. Především se zaměřuje na pedagogickou komunikaci, charakteristika možných bariér v komunikaci, poskytnutí zpětné vazby, popsání vztahu učitel-žák a praktického vyučování. Teoretická část využívá metodu analýzy, srovnávání a syntézu teoretických poznatků z literárních a ostatních odborných zdrojů. Cílem praktické části je zjistit průběh komunikace mezi učitelem praktického vyučování a žáky. Zaměřuje se na klady, ale i nedostatky v komunikaci a to z pohledu žáka. Praktická část je realizována dotazníkovým šetřením. Respondenty tvoří žáci 1. až 4. ročníku studijního oboru Cestovní ruch a Agropodnikání Střední odborné školy a Vyšší odborné školy zemědělsko-technické Bystřice nad Pernštejnem. Výsledky praktické části budou vyhodnoceny a následné závěry budou sloužit jako doporučení pro pedagogickou praxi.The bachelor thesis is focused on pedagogical communication in teaching of practical education from the point of view of the vocational students at selected secondary vocational school. The thesis is divided into theoretical and practical part. The aim of the theoretical par is to define communication and other concepts with it. Specifically, it focuses on pedagogical communication, characteristics of possible communication barriers, providing feedback, describing the vocational teacher – vocational student relationship and vocational learning. The theoretical part uses the method of analysis, comparison and synthesis of theoretical knowledge from literary and other reference sources. The aim of the practical parts is to find out process of communication between the vocational teacher and vocational students. It focuses on the positive and negative of communication, from the point of view of the vocational students. The practical part is realized by questionnaire survey. Respondents are vocational students of the first to the fourth class of the study program of Tourism and Agribusiness of the Higher Professional and Secondary agriculture and technical school in Bystřice nad Pernštejnem. The results of practical part will be evaluated and the findings will serve as recommendation for education practice.
Keywords:
communication; communication barriers; communication rules; komunikace; komunikační bariéry; pedagogical communication; pedagogická komunikace; praktické vyučování; pravidla komunikace; vocational learning; vocational teacher - vocational student relationship; vztah učitel-žák