Název:
Zátěž v odborném výcviku u oboru kadeřník
Autoři:
Musilová, Zuzana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku školní zátěže na středním odborném učilišti u oboru kadeřník. Cílem teoretické části je vymezení pojmů: jako je stres, stresory, školní a pracovní zátěž. Zahrnuje rovněž popis možných negativních následků dlouhodobého působení stresu, a to jak na žáka, tak i na učitele a třídní kolektiv žáků. Metodami pro zpracování teoretické části je podrobná analýza a syntéza poznatků z odborné literatury z oblasti psychologie a pedagogiky, s důrazem na výzkumné studie provedené k danému tématu. Cílem praktické části bylo provedení průzkumného šetření na vybrané střední škole (konkrétně u oboru kadeřník). Žákům byl zadán dotazník týkající se zátěžových faktorů v odborném výcviku. Pomocí této dotazníkové metody byly prostřednictvím škálových otázek zjišťovány zdroje a míra zátěže působící na žáky v příslušném prostředí. Získaná data byla zpracována pomocí popisné statistiky. Na základě zjištěných údajů o stresorech a jejich působení v odborném výcviku (dále jen Ov bylo zpracováno doporučení pro pedagogickou praxi.This bachelor's work is dedicated to problems of school stress at the hairdresser vocational school. The aim of the theoretical part is definition of following terms: stress, stress factors, school and occupational load. It is also including description of possible negative consequences of influence of long time stress at the student, teacher and all class. The methods used for processing the theoretical part are detailed analysis and synthesis of data from technical literature specialized on psychology and pedagogy. We put emphasis on research studies made to this theme. The aim of the practical part was exploration at the chosen hairdresser vocational school. All students filled in a questionnaire which was concerned of stress factors in technical training. Thanks to this method we detected sources and amount of stress which affects students in this surrounding. The gained data were evaluated statistically. Based on these data we composed recommendation for pedagogical practise.
Klíčová slova:
adolescence; důsledky působení stresu; mechanismus stresové reakce; stres; stresory; zátěže v odborném výcviku; školní zátěž