Název:
Emocionalita v práci sestry
Překlad názvu:
Emotionality in the job of a nurse
Autoři:
HLACHOVÁ, Martina Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce s názvem "Emocinalita v práci sestry", se zabývá citovým doprovodem sestry, který je součástí prožívání v její pomáhající profesi. V průběhu každého všedního i nevšedního dne prožívá člověk širokou škálu nejrůznějších emocí nejenom ve svém běžném životě, ale také ve své profesi. Profese sestry patří do profese pomáhající, a proto by v očích nemocných měla být sestra vždy tím, kdo má pochopení pro jejich problémy v nemoci, a kdo je pomáhá s velkou dávkou tolerance a laskavosti řešit. Sestra se ve své práci musí bránit emocionální únavě, opotřebovanosti a deformaci, vedoucí až ke stavu otrlosti, které vedou k neúměrně zjednodušenému pohledu na nemocného a jeho problémy. Posláním sestry je, kromě její práce, umět dobře pečovat o nemocné a nikdy nezapomenout na to, že pacient je především člověk, jehož ochránkyní zájmů by měla být právě ona. Literatura se zmiňuje o tom, že je důležité si uvědomit, že sestra nepracuje pouze pro nemocného, ale pracuje především s ním - což tato bakalářská práce jenom potvrzuje. Teoretická část práce je zaměřena na emocionalitu, jako součást prožívání; emoce, na náplň práce zdravotní sestry, na její vztah k pacientovi, empatii; dále se zabývá možnými riziky, ohrožujícími sestru z psychologického hlediska; sebeovládáním a metodami pro udržování duševního zdraví sestry. Druhá část práce je částí výzkumnou. Práce má stanovené dva cíle. Cílem prvním je zjistit, jak sestry reagují po emocionální stránce na problémy pacientů; cílem druhým je zjistit, jaké faktory pozitivně ovlivňují vhodné emocionální reakce sester na problémy pacientů. Na základě cílů byly stanoveny tyto výzkumné otázky: 1)Jak reagují sestry po emocionální stránce na problémy pacientů? a 2)Jaké faktory pozitivně ovlivňují vhodné emocionální reakce sester na problémy pacientů? Pro naplnění cílů této bakalářské práce jsem použila formu kvalitativního výzkumného šetření. Šetření je uskutečněno technikou nestandardizovaného rozhovoru, který byl poskytnut sedmi sestrám, pracujícím v Domově důchodců "Dobrá Voda". The bachelor thesis of the title: "Emotionality in the job of a nurse" deals with the emotional company of a nurse which is part of experiencing in her assisting profession. In the course of every common and special day people experience a wide scale of various emotions not only in their everyday lives but also in their professions. The profession of a nurse belongs to an assisting profession and therefore in patients' eyes a nurse should be the one who has understanding for their problems during the illness and who helps to solve them with a great deal of tolerance and kindness. In her profession a nurse must fight with emotional tiredness, detritions and deformation leading to a state of cynicism which results in a simplified view of the ill and their problems. Next to their work, the mission of nurses is to be able to care well about the ill and never forget that a patient is first of all man, whose interests just they should protect. Literature mentions the fact that it is important to realize that a nurse does not work only for the ill ones, but particularly with them {--} which this thesis confirms. The theoretical part aims at emotionality as part of experiencing, emotions, at the job description of a nurse, her relation to the patient, empathy. Further it deals with various risks endangering the nurse from the psychological point of view, self-control and methods for mental health sustenance of a nurse. The second part of the thesis is a research part. The thesis has set two goals: the first goal is to determine how nurses react emotionally to patients' problems. The second goal is to determine which factors positively influence suitable nurses' emotional reactions to patients' problems. On the basis of these goals two research questions were set: 1)How do nurses emotionally react to patients' problems? and 2)Which factors positively influence suitable emotional reactions of nurses to patients' problems? To meet the goals of the thesis I used the method of a qualitative research survey. The survey is performed with the technique of non-standard dialogue which was provided by seven nurses working in the home for elderly people in Dobrá Voda.
Klíčová slova:
Emoce; Emocionalita; Ošetřovatelská péče; Pacient/Klient; Pomáhající profese; Sestra; Sociální zařízení; Emotion; Emotionality; Helping profession; Nurse; Nursing care; Patient/Client; Social settlement Citace: HLACHOVÁ, Martina. Emocionalita v práci sestry. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/16921