Název:
Vzdělávání romských žáků na středních odborných školách
Autoři:
Zetková, Aneta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce pojednává o problematice vzdělávání romských žáků na středních odborných školách. Zaměřuje se konkrétně na zkušenosti vyučujících podílejících se na vzdělávání těchto žáků. Teoretická část je rozdělena do pěti oddílů. První z nich představuje historický úvod do problematiky vzdělávání romského etnika v kontextu multikulturní výchovy a následně definuje tzv. fenomén nevzdělaného Roma. Následující oddíl je věnován popisu forem vzdělávání Romských žáků na českých školách, resp. jejich postavení v tuzemském vzdělávacím procesu. Další oddíl na předcházející volně navazuje, jelikož jsou zde popsány aspekty vzdělávání Romů na středních školách. Předposlední oddíl sumarizuje postoje pedagogických pracovníků vůči romským žákům a poukazuje na nejčastější úskalí v průběhu edukace tohoto etnika. Poslední z oddílů charakterizuje etnická a sociokulturní specifika romské rodiny, potažmo její vliv na vzdělávání svých dětí. Praktická část představuje výzkum zaměřený na praktické zkušenosti středoškolských pedagogů s prací s romskými žáky, přičemž zde bylo užito metody kvalitativní. Jsou zde uvedeny dílčí výzkumné cíle, otázky, metodologie a zejména pak výsledky celého šetření.The (bachelor) thesis deals with the issue of education of Roma pupils at secondary vocational schools. It focuses on the experience with teachers who participate in the education of these pupils. The theoretical part is divided into five sections. The first one presents a historical introduction to the issue of Roma education in the context of multicultural education and subsequently defines the phenomenon of the uneducated Roma. The following section is devoted to the description of forms of education of Roma pupils at Czech schools, respectively their position in the domestic educational process. The next section follows the previous one as it describes aspects of Roma education in secondary schools. The penultimate section summarizes attitudes of pedagogical workers towards Roma pupils and points out the most common pitfalls during the education of this ethnic group. The last of the sections characterizes the ethnic and socio-cultural specifics of the Roma family and an influence on the education of their children. The practical part presents a research focused on the practical experience of secondary school teachers in working with Roma pupils, which are useful of qualitative method. In the research part, there are objectives, questions, methodology and especially results of survey.
Klíčová slova:
roma ethnic group; roma pupils; romský žák; teacher; vzdělávání romských žáků; zkušenosti učitelů