Original title:
Strategické možnosti ve vinařství v České republice
Authors:
Šperková, Radka Document type: Doctoral theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato disertační práce se zabývá odvětvím vinařství a jejím hlavním cílem práce je formulovat doporučení pro podniky působící ve zkoumaném odvětví a podniky, které o vstupu teprve uvažují. Výsledná doporučení vychází z analýz vnějšího prostředí, posouzení atraktivity vybraného odvětví a kompletního zmapování konkurence v odvětví. Na základě výsledků byly navrženy doporučení pro dva extrémní příklady podniků uvažujících o vstupu do odvětví. Pro mikropodnik to byl opatrný vstup s minimalizací vstupních investic, diferenciace produkce a následné pozvolné zvětšování tržního podílu. Pro středně velký podnik to znamená nutnost vysokých investic především do nákupu technologií a marketingu. Doporučení byla také navržena pro dva modelové příklady stávajících podniků. Mikropodnik by se měl soustředit na realizaci konzervativních strategií, mezi něž patří penetrace na trh, koncentrická diverzifikace a minimalizace nákladů, zatímco středně velký podnik na realizaci agresivních strategií, jako je vývoj nových výrobků, diverzifikace, zpětná, dopředná nebo horizontální integrace. V rámci práce také byla ověřena využitelnost modifikace statistické metody shlukové analýzy jako vhodného nástroje pro mapování konkurenčních skupin.The topic of this dissertation thesis is the wine sector and its main aim is to define recommendations for enterprises in this sector and for enterprises that are just considering the entrance. Suggested recommendations are results of external environment analysis, assessment of attractiveness of the sector and complex analysis of the competition in the sector. According to the results, a recommendation for two extreme cases of enterprises considering the entrance to the sector has been suggested. In first case -- a micro company, cautious entrance with minimal investments, differentiation of the production and than gradual growth of market share was suggested. For a company of medium size that means need of high investments -- especially into technology and marketing. Recommendations were also suggested for two model examples of current enterprises. Micro companies should be focused on realization of conservative strategies like market penetration, concentric diversification and costs minimization. On the other hand, companies of medium size should be focused on realization of aggressive strategies such as development of new products, diversification, and backward, forward or horizontal integration. Also usability of modification of statistic method of cluster analysis as appropriate tool for competition group analysis has been verified.
Keywords:
konkurenční pozice; podniky; vinařství