Original title:
Plavání pro děti s disabilitou v Českých Budějovicích a Jihlavě
Translated title:
Swimming for disabled children in České Budějovice and in Jihlava
Authors:
TRINGLOVÁ, Lenka Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem {\clqq}Plavání pro děti s disabilitou v Českých Budějovicích a v Jihlavě`` je zaměřena na realizaci plavání pro děti s disabilitou v občanských sdruženích KONTAKT bB a SK Vodomílek. Teoretická část práce charakterizuje vliv vodního prostředí, význam a využití plavání pro děti s disabilitou. Je zde dále specifikována hydroterapie, hydrokinezioterapie, plavání kojenců a plavecká klasifikace. Cílem práce bylo zjistit jak je realizováno plavání pro děti s disabilitou ve dvou již zmíněných sdruženích. Tohoto cíle bylo dosaženo pomocí strukturovaného rozhovoru s rodiči a dětmi z KONTAKTU bB ČB a z SK Vodomílek, a také prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s odborníky z dané oblasti. Výzkum byl dále doplněn pozorováním dětí s disabilitou při plaveckých hodinách. Srovnání teoretické a praktické části ukazuje, že plavání umožňuje dětem s disabilitou všestranný rozvoj a zvyšuje jejich samostatnost. Přispívá také k socializaci a resocializaci dítěte. Učí člověka poznat sebe samého, své tělo a jeho možnosti. Dále pak zvyšuje tělesnou zdatnost a odolnost organismu. Je prokázáno, že realizace plaveckých lekcí se shoduje s představami rodičů dětí s disabilitou, v obou organizacích. Plavání realizují především dobrovolníci, kteří musí být empatičtí, vytrvalí a odolní. V neposlední řadě to mohou to být i samotní rodiče. Z výsledků vyplývá, že způsob realizace plavání v KONTAKTU bB ČB a v SK Vodomílek se neshoduje. Společný je individuální přístup k dětem i typické rozložení plavecké hodiny. Rozdíl spočívá v metodice, kterou obě organizace poskytují. KONTAKT bB postupuje podle vlastní metodické řady, SK Vodomílek kombinuje různé metodiky. Výsledky tohoto výzkumu budou sloužit k lepšímu pochopení smyslu plavání pro děti s disabilitou a pomohou k propagaci této sportovní aktivity. Teoretická část i výzkum mohou sloužit jako shrnutí poznatků o problematice plavání dětí s disabilitou. Využít ji mohou rodiče, dobrovolníci, plavečtí trenéři a jiní, kteří chtějí či potřebují získat podrobnější informace o tématu. Abstract The bachelor thesis, which is called {\clqq}Swimming for children with disability in České Budějovice town and in Jihlava town`` is aimed to a swimming realization for the children with disability in the civic associations named KONTAKT without barriers (hereinafter only: KONTAKT wB) and Vodomílek Sport Club (hereiafter only: Vodomílek SC). The theoretical part characterizes an impact of the water surroundings, the importance and the use of swimming for the children with disability. Furthermore the hydrotherapy, the hydro-kinesiological therapy, the suckling swimming and the swimming classification are specified in that part. The aim of my work has been to find out, how the swimming for the children with disability in both the already mentioned associations is realized. The aim was reached by means of a structured conversation to parents and to the children from KONTAKT wB and from Vodomílek SC, and also by means of semi-structured conversations to specialists of the given sphere. Furthermore the research was completed by watching of the children with disability during their swimming lesson. Comparison of the theoretical part and the practical part show the swimming itself enables the children with disability their multilateral development and it increases their self-activity. It also contributes to their socialization and to their resocialization. It teaches the human being to get to know himself, his body and his possibilities. Furthermore it increases his fitness and his organism resistance. It is proved the swimming lesson realization in both associations corresponds to the parents´ideas of the children with disability. The swimming itself is mainly realized by volunteers, who have to be empathetic, persevering and firm. That can also be practised by the parents themselves last but not least. It is clear from the results that the way of the swimming realization in KONTAKT wB and in Vodomílek SC is not the same. The common feature is their individual approach to the children as well as their typical swimming lesson configuration. The difference rests in the teaching method, which both the associations purvey. KONTAKT wB proceeds according to their own methodical line, Vodomílek SC combines various teaching methods. Results of that research will be used as the better understanding of the swimming purpose for the children with disability and will help promote that sports activity. The theoretical part and the research can be used as the knowledge summary related to problems of the children with disability. It can be used by parents, volunteers, swimming coaches and others, who want or need to get more detailed pieces of information related to that theme.
Keywords:
children with a disability; hydrophisiotherapy; hydrotherapy; non-profit-making organizations; Swimming; děti s disabilitou; hydrofyzioterapie; hydroterapie; neziskové organizace; Plavání Citation: TRINGLOVÁ, Lenka. Plavání pro děti s disabilitou v Českých Budějovicích a Jihlavě. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/16622