Original title:
Využití interkulturního pracovníka v procesu vzdělávání dětí s OMJ na základní školách v hlavním městě Praze
Translated title:
Use of an intercultural worker in the process of educating children with different mother tongue at elementary schools in Prague
Authors:
Bejček, Jan Matěj ; Vodáčková, Daniela (advisor) ; Matulayová, Tatiana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Interkulturní práce je dynamicky se rozvíjející specializovaná profese, která primárně vychází ze sociální práce, specializované na cílovou skupinu migrantů. V posledních letech se služby interkulturních pracovníků postupně integrují do některých mateřských, a především pak základních škol v souvislosti se vzděláváním dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem. Bakalářská práce se ve výzkumné části věnuje právě tomuto fenoménu. Teoretická část práce je věnována stručnému výkladu a konceptualizaci vybraných pojmů a popisu kontextu migrační, azylové a integrační politiky na území dnešní ČR po roce 1989 Výzkumná část je realizována s použitím kvalitativně orientované strategie prostřednictvím metody skupinových rozhovorů s pedagogickými pracovníky. Předmětem rozhovorů je diskuze nad charakteristikou role a využitím interkulturních pracovníků na základních školách v Praze a nalezením odpovědi na výzkumnou otázku "jak by bylo možné charakterizovat roli interkulturních pracovníků ve vztahu k žákům s OMJ, jejich rodičům (resp. zákonným zástupcům) a k základním školám, které služby interkulturní práce poptávají?" Klíčová slova: Interkulturní práce, interkulturní pracovník, žák s odlišným mateřským jazykem, základní škola, PrahaIntercultural work is a dynamically developing specialized profession primarily based on social work, specializing in the target group of migrants. In recent years, the services of intercultural workers have been gradually integrated into some nursery and primary schools, concerning the education of children and pupils with a different mother tongue. This phenomenon is the subject of the research part of this bachelor thesis. The theoretical part of the thesis is devoted to a brief interpretation and conceptualization of selected terms and a description of the context of migration, asylum and integration policy in the territory of today's Czech Republic after 1989 The research part is qualitatively oriented using the method of focus groups with pedagogical staff. The subject of the interviews is a discussion on the characteristics of the role and use of intercultural workers at primary schools in Prague and ponder the question "how would it be possible to characterize the role of intercultural workers in relation to pupils with a different mother tongue, their parents (or legal guardians) and primary schools that demand intercultural work services?" Key words: Intercultural work, intercultural worker, pupil with different mother tongue, primary school, Prague
Keywords:
intercultural work|intercultural worker|children with different mother tongue|education|elementary school|Prague; interkulturní práce|interkulturní pracovník|děti s odlišným mateřským jazykem|vzdělávání|základní škola|Praha
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/179710