Original title:
Literární a vizuální složka knihy v preprimárním vzdělávání - se zaměřením na dílo Daisy Mrázkové.
Translated title:
The literary and visual component of books in pre-primary education - with a focus on the work of Daisy Mrázková.
Authors:
Pohořská, Marie ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (advisor) ; Fulková, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem Literární a vizuální složka knihy v preprimárním vzdělávání - se zaměřením na dílo Daisy Mrázkové je zaměřená na prozkoumání možností knihy jako potencionálního zdroje pro rozvoj čtenářské pregramotnosti a vizuální gramotnosti u dětí předškolního věku. Teoretická část se nejdříve zamýšlí nad vztahem mezi předškolním vzděláváním a čtenářskou pregramotností a vizuální gramotností. Reflektuje potřebu zabývat se těmito pojmy již v předškolním vzdělávání. Dále se teoretická část soustředí na vymezení čtenářské pregramotnosti a vizuální gramotnosti, představuje možnosti, jak zmíněné gramotnosti u dětí rozvíjet a v závěru tyto fenomény vztahuje k závaznému kurikulárnímu dokumentu pro předškolní vzdělávání. Další kapitoly teoretické části se zabývají dílem Daisy Mrázkové- malířky, ilustrátorky a spisovatelky knih pro děti. Nejdříve je stručně představen životopis Daisy Mrázkové, následné kapitoly se pak zaměřují na její uměleckou a literární tvorbu. V závěru teoretické části jsou představeny vybrané autorské knihy, které byly použity v rámci výzkumného šetření. Praktická část se soustředí na návrh a ověření možného modelu práce s literární a vizuální složkou knihy. Tento model je rozpracován do jednotlivých lekcí, které vychází z vybraných knih Daisy Mrázkové. Cílem praktické části...The master thesis entitled Literary and visual component of books in pre-primary education - with a focus on the work of Daisy Mrázková, is aimed at exploring the possibilities of books as a potential resource for the development of fading pre-literacy and visual literacy in preschool children. The theoretical part first considers the relationship between preschool education and pre-literacy and visual literacy. It reflects on the need to address these concepts already in preschool education. Next, the theoretical part focuses on the definition of fading pre-literacy and visual literacy, presents the possibilities of developing these literacies in children and finally relates these phenomena to the binding curriculum for preschool education. Other chapters of the theoretical part deal with the work of Daisy Mrázková - painter, illustrator and writer of children's books. First, a brief biography of Daisy Mrázková is presented, and the subsequent chapters focus on her artistic and literary work. At the end of the theoretical part, selected books by the author that were used in the research investigation are presented. The practical part focuses on the design and verification of a possible model of working with the literary and visual components of a book. This model is elaborated into individual...
Keywords:
book; Daisy Mrázek; image; initial reading literacy; preschool education; story; visual literacy; Daisy Mrázková; kniha; obraz; předškolní vzdělávání; příběh; vizuální gramotnost; čtenářská pregramotnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/178844