Original title:
Postoje vůči etnickým a národnostním menšinám
Translated title:
Attitudes towards ethnical and national minorities
Authors:
SVOBODOVÁ, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá problematikou postojů žáků 7. a 8. tříd základních škol Jihočeského kraje vůči etnickým a národnostním minoritám. V teoretické části jsou shrnuty současné poznatky o vybraných minoritách (Romové, Vietnamci, Ukrajinci a Američané). Realizace praktické části proběhla prostřednictvím kvantitativně kvalitativního výzkumu, který se uskutečnil v únoru a březnu 2010 v 7. a 8. třídách na vybraných základních školách v obcích do 7 000 obyvatel (ZŠ J. A. Komenského Blatná, ZŠ Bělčice, ZŠ Sedlice). Cílem práce bylo zmapovat postoje cílové skupiny žáků s diferenciací dle pohlaví vůči nejrozšířenějším etnickým a národnostním menšinám v České republice. Z výsledků výzkumu vyplývá, že postoje žáků 7. a 8. tříd základních škol vůči minoritám nekopírují postoje široké veřejnosti uváděné v průzkumech veřejného mínění. Dívky cílového souboru vykazují pozitivnější vztah vůči etnickým a národnostním menšinám než chlapci. Souhrnně lze říci, že žáci 7. a 8. tříd jsou poměrně vstřícní a otevření vůči minoritním skupinám spoluobčanů, avšak uvědomují si problémy spojené především se soužitím s romskou menšinou. Vytváření pozitivně laděných postojů k minoritám prostřednictvím školní výuky, speciálních programů a akcí u žáků je důležité vzhledem k možnosti vstupu těchto jedinců do života bez předsudků vznikajících v blízkém okolí jedince na základě stereotypního chování a myšlení. Tento výzkum ukazuje, že žáci 7. a 8. tříd jsou schopni vnímat charakteristiky daných skupin na základě předkládaných způsobů interpretace okolí, ale také, že dokážou vyjádřit svůj názor na spoluobčany jiných národnostních a etnických menšin, se kterými se setkávají. This Bachelor Thesis deals with the issue of attitudes of pupils of classes 7 and 8 of elementary schools of the Region of South Bohemia towards ethnical and national minorities. The theoretical part summarizes the current knowledge on selected minorities (Romany, Vietnamese, Ukrainian and American). The implementation of the practical part took place in form of quantitative-qualitative research made in February and March 2010 in classes 7 and 8 of selected elementary schools in villages under 7 000 citizens (ZŠ J. A. Komenského Blatná, ZŠ Bělčice, ZŠ Sedlice). The goal of the Thesis consisted in mapping of attitudes of the target group of pupils with differentiation by gender towards the most frequent ethnical and national minorities in the Czech Republic. The research results show that the attitudes of pupils of classes 7 and 8 towards minorities do not copy the attitudes of broad public stated in public opinion polls. Girls from the target set show more positive relationship to ethnical and national minorities than boys. It can be stated in general that pupils of classes 7 and 8 are relatively helpful and open towards minority groups of fellow citizens, but they are aware of problems related particularly to coexistence with Romany minority. Creation of positive attitudes towards minorities through school lessens and special programs and events for pupils is important with regard to the possibility of such individuals starting life without prejudices emerging in close environment of the individual on the base of stereotyped behaviour and thinking. The research shows that pupils of classes 7 and 8 are able to perceive the characteristics of the relevant groups on the base of interpretation presented by their environment but that they can also express their opinion on fellow citizens from other national and ethnical minorities they meet.
Keywords:
attitudes; ethnical minorities; national minorities; pubescence; etnické menšiny; národnostní menšiny; postoje; pubescence Citation: SVOBODOVÁ, Kateřina. Postoje vůči etnickým a národnostním menšinám. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/16601