Original title:
Postoje žáků základních škol k vybraným minoritám
Translated title:
Attitudes of pupils of primary schools towards selected minorities.
Authors:
ŠPIČKOVÁ, Hana Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se teoreticky i prakticky zabývá postoji žáků 7. a 8. tříd základních škol k vybraným minoritám (marginalizované menšině bezdomovců, homosexuální menšině, subkultuře EMO a náboženské menšině satanistů). Teoretická část této bakalářské práce se zabývá vymezením pojmů postoje, předsudky a stereotypy. Dále charakterizuje rannou adolescenci, kde jsou vymezeny základní informace o vývojovém stádiu ve kterém se nacházejí respondenti cílového souboru. Nejobsáhlejší část teoretické části je tvořena informacemi o vybraných minoritách. U každé minority byly vysvětleny základní pojmy a popsáno kolik členů těchto minorit se vyskytuje v české společnosti. Dále je u většiny minorit stručně popsán vývoj postojů společnosti k jednotlivým minoritám. Výjimkou je subkultura EMO u které nelze spolehlivě zmapovat vývoj postojů, jelikož u této skupiny nebyly provedeny relevantní výzkumy tak, aby se dal tento vývoj spolehlivě popsat. Cílem této bakalářské práce je zmapovat postoje žáků 7. a 8. tříd základních škol k vybraným minoritám (marginalizované menšině bezdomovců, homosexuální menšině, subkultuře EMO a náboženské menšině satanistů) v České republice (na vzorku okresu Žďár nad Sázavou), s diferenciací dle pohlaví. Před vlastním výzkumem byly formulovány tři hypotézy, které jím byly potvrzeny. Hypotéza č. 1: chlapci a dívky výzkumného vzorku vykazují vyšší míru soucitu s bezdomovci oproti ostatním vybraným skupinám. Hypotéza č. 2: více než 50 % dívek výzkumného vzorku vykazuje kladný postoj k homosexuálně orientovaným jedincům. Hypotéza č. 3: více než 50 % dívek výzkumnému vzorku vykazuje kladný postoj k subkultuře EMO. Všechny stanovené hypotézy byly provedeným výzkumem na vybraném vzorku potvrzeny. Výzkum jsem provedla pomocí techniky kvantitativního výzkumu, metody dotazování, techniky vlastního dotazníku, založené na prezentaci ilustrativních fotografií. Tento dotazník byl anonymní a kompletně ho vyplnilo 104 respondentů. Tento výzkum byl doplněn o 6 rozhovorů s vybranými respondenty pro hlubší zmapování postojů. Přínos práce spatřuji v mapování reálných postojů respondentů ke zmíněným minoritám. Výsledky práce by mohly být použity jako zpětná vazba pro odbornou i zainteresovanou veřejnost. Může rovněž sloužit jako podklad pro semináře s dětmi na vybraných ZŠ, prohlubující jejich znalosti o vybraných minoritách. This bachelor thesis theoretically and practically examines the attitudes of pupils in the 7th and 8th grades of basic schools to selected minorities (the marginalized minority of the homeless, homosexuals, EMO subculture and religious minority of the Satanists). The theoretical part of this bachelor thesis deals with definitions of attitudes, prejudices and stereotypes. We have further characterized the early adolescence, which provides basic information about the developmental stage of the respondents in the target group. The most extensive part of the theoretical part contains information about the selected minorities. Basic terms were explained for each of the minorities and it was described how many members of those minorities there are in the Czech society. Further, for most minorities we have described the development of attitudes of the society to them. One exception is the EMO subculture for which it is impossible to map the development of attitudes as for this group no relevant investigations were conducted which would make it possible to describe the development. The objective of this bachelor thesis to map attitudes of pupils in the 7th and 8th grades of basic schools to the selected minorities (the marginalized minority of the homeless, homosexuals, EMO subculture and religious minority of the Satanists) in the Czech Republic (on a sample in the district of Žďár nad Sázavou), with differentiation based on the sex of the respondents. Before conducting the research three hypotheses were formulated and subsequently confirmed. Hypothesis No. 1: Boys and girls in the researched sample group demonstrate a higher sympathy for the homeless compared to the other selected groups. Hypothesis No. 2: More than 50 % of the girls in the researched sample group demonstrate a positive attitude to the homosexuals. Hypothesis No. 3: More than 50 % of the girls in the researched sample group demonstrate a positive attitude to the EMO subculture. All the established hypotheses we have been confirmed for the selected sample group. The research has been conducted using a quantitative technique, through interviewing by means of my own questionnaire, based on a presentation of illustrative photos. The questionnaire was anonymous and it was completely filled out by 104 respondents. The research was complemented with 6 interviews with selected respondents to map their attitudes. The contribution of this work consists in the mapping of the actual attitudes of the respondents to the mentioned minorities. Results of the work could be used as a feedback for the professional and interested general public. The thesis may also serve as an input for workshops with children at selected basic schools, to deepen their knowledge about the concerned minorities.
Keywords:
EMO subculture; homeless; homosexuals; position; satanists; bezdomovci; homosexuálové; postoje; satanisté; subkultura EMO Citation: ŠPIČKOVÁ, Hana. Postoje žáků základních škol k vybraným minoritám. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/16600