Original title:
Dějepis a francouzský jazyk v mezipředmětovém vztahu
Translated title:
Dějepis a francouzský jazyk v mezipředmětovém vztahu
Authors:
Dvořáková, Anežka ; Klinka, Tomáš (advisor) ; Suková Vychopňová, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
fre Abstract:
[eng][cze] In the diploma thesis entitled Interdisciplinarity of FLE and history, we present the phenomenon of an interdisciplinarity approach in education. We dedicate to the interdisciplinarity in Czech and French education, especially to the interdisciplinarity od FLE and history. In the diploma thesis, we present the definition of the term « interdisciplinarity » and we characterize and analyze Czech and French educational programs - RVP, ŠVP, Le Socle commun de connaissances et de compétences and programs for the Frech college (Cycle 3 et 4). We dedicate also to the interdisciplinarity of FLE and history in FLE textbooks and in resources available online. We apply the knowledge to the unit, in which we apply the interdisciplinarity nature of FLE and history using the exemple od the Frech revolution of 1789. The objective of our thesis is to present the interdisciplinarity relations of FLE and history, or rather to present and analyze the inclusion od historical topics in FLE teaching, especially in Czech education. We have come to the conclusion that the inclusion of the interdisciplinarity in education is an integral part of Czech and French educational programs, which we can rely on in teaching. The analyzed textbooks include historical topics, especially textbooks of French production. Most often,...V diplomové práci pod názvem Interdisciplinarita FLE a dějepisu představujeme fenomén interdisciplinárního přístupu ve výuce. Věnujeme se zakotvení interdisciplinarity v českém a francouzském vzdělávání, přičemž se se zaměřujeme především na interdisciplinaritu FLE a dějepisu. V práci předkládáme samotnou definici pojmu "interdisciplinarita" a především pak charakterizujeme a analyzujeme rámcové české i francouzské vzdělávací programy - RVP, ŠVP, Le Socle commun de connaissances et de compétences a programy pro francouzské collѐge (Cycle 3 et 4). Zabýváme se také zakotvením interdisciplinarity FLE a dějepisu v učebnicích FLE a ve zdrojích dostupných online. Poznatky aplikujeme do výukové jednotky, v níž uplatňujeme interdisciplinaritu FLE a dějepisu na příkladě Velké francouzské revoluce 1789. Cílem naší práce je představit interdisciplinární vztahy FLE a dějepisu, respektive představit a analyzovat začlenění dějepisných témat do výuky FLE, a to především v českém vzdělávání. Docílili jsme zjištění, že začlenění interdisciplinarity do vzdělávání představuje nedílnou součást českých i francouzských vzdělávacích programů, o které se můžeme ve výuce opřít. Dále konstatujeme, že analyzované učebnice zahrnují dějepisná témata, a to zejména učebnice francouzské produkce. Nejčastěji se jedná o významné...
Keywords:
educational programs; FLE; history; Interdisciplinarity; online sources; textbooks; dějepis; FLE; Interdisciplinarita; internetové zdroje; učebnice; vzdělávací programy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/179032