Original title:
Energeticky úsporná budova základní školy Bosonohy
Translated title:
Energy-efficient building of Bosonohy Primary School
Authors:
Vlha, Daniel ; Blasinski, Petr (referee) ; Počinková, Marcela (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Cílem této diplomové práce je navrhnout druhý stupeň základní školy s téměř nulovou spotřebou energie v Brně-Bosonohy. Práce se skládá ze 3 částí. První část obsahuje stavebně-konstrukční návrh. Budova je nepodsklepená a má dvě nadzemní podlaží. Konstrukční systém budovy je tvořen podélnými stěnami z keramických tvarovek a předpjatými prefabrikovanými stropními panely. V nižší části budovy se nachází jídelna, nad kterou je umístěna provozní střecha s edukačními záhony. Ve vyšší části budovy se nachází 4 kmenové třídy pro celkem 120 žáků, jazyková učebna, laboratoř a ateliér. Druhá část se zabývá návrhem koncepcí technických systémů. Objekt je vytápěn tepelným čerpadlem země-voda s hlubinnými vrty, které slouží i pro ohřev teplé vody. Tento systém umožňuje také aktivní i pasivní chlazení. Nucené větrání je zajištěno VZT jednotkami s vysokou účinností rekuperace. Pro pokrytí spotřeby elektřiny z OZE jsou na střeše instalovány fotovoltaické panely. Třetí část analyzuje data naměřená na existující základní škole, ve které si její uživatelé stěžují na komfort vnitřního prostředí. Analýza je zaměřena na teplotu v místnosti v letním období. Následně je optimalizováno řízení technických systémů a pasivních prvků ochrany pro zlepšení vnitřního prostředí z hlediska přehřívání. Poznatky ze třetí části byly aplikovány při návrhu školy, která je předmětem první a druhé části této diplomové práce.
The aim of this master thesis is to design a nearly-zero energy primary school in Brno-Bosonohy. The thesis consists of 3 parts. The first part contains architectural and structural design. The second part deals with the design of the concept of building services. The building is designed without a basement and has three above-ground floors. The structural system includes longitudinal masonry wall and prestressed prefabricated floor panels. In the lower part of the building there is a lunchroom, above which there is an operating roof. In the higher part of the building, there are 4 form classes for a total of 120 children, a language lab, a laboratory and a atelier. The building is heated by a ground-water heat pump with deep bore holes, which are also used for hot water heating. The ventilation has a heat recovery system with high efficiency. Photovoltaic panels are installed on the roof. The third part analyses data from a local survey at the primary school. The analysis is focused on the temperature in the room in the summer season, and then the management of building services is optimized to energy consumption. The conclusions from the third part were applied to the design of the school, which is the subject of the first and second parts of this master thesis.
Keywords:
active cooling; Bosonohy; deep bore holes; elementary school; energy positive building; energy self-sufficient building; heat pumps; NZEB; passive cooling; photovoltaic power plant; aktivní chlazení; Bosonohy; energeticky pozitivní budova; energeticky pozitivní budova.; energeticky soběstačná budova; fotovoltaická elektrárna; NZEB; pasivní chlazení; tepelná čerpadla; zemní vrty; základní škola
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/208951