Název:
Cestopisy a cestopisná literatura ve výuce zeměpisu na druhém stupni ZŠ
Překlad názvu:
Travelogues and travel literature in the teaching of geography at the lower secondary schools
Autoři:
MENHARDOVÁ, Eva Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cestopisy ve výuce hrají velkou roli již mnoho desítek let. I přesto, že původně velmi využívaná cestopisná literatura nyní ustupuje do pozadí, neznamená to, že se cestopisy z výuky vytrácí. Na výsluní se dostávají jejich nové formy a vyučující je často využívají více než kdykoli dříve. Tato bakalářská práce si klade za cíl představit význam cestopisů ve výuce zeměpisu a zjistit jejich postavení v oblasti moderních trendů a problémů dnešního geografického vzdělávání. Pomocí hloubkového rozhovoru s vyučujícími zeměpisu na základních školách zjišťuje a popisuje jejich pohled na řešenou problematiku. Výsledky syntetizuje a snaží se je provázat se zjištěnými aspekty problematiky geografického vzdělávání. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a analytickou. Teoretická část se věnuje seznámení s moderními trendy ve výuce na základních školách, moderním trendům ve výuce zeměpisu a cestopisům samotným. Následně je popsána metodika výzkumu se zpracováním dat. Analytická část je zaměřena na interpretaci zjištěných výsledků a jejich syntézu. V závěru práce jsou zjištěné výsledky shrnuty a propojeny s teoretickými východisky.Travelogues have always played a major role in teaching for many decades. Even though the widely used travel literature that was originally used is now receding into the background, it does not mean that travelogues are disappearing from teaching. Their new forms are coming to prominence, and teachers are often using them more than ever before. This bachelor thesis aims to present the importance of travelogues in geography teaching and identify their position in the field of modern trends and problems of today's geographical education. By using an in-depth interview with geography teachers at lower secondary schools, the thesis investigates and describes their views of the problems. Furthermore, it synthesizes the results and tries to link them with the identified aspects of the geographical education issues. The thesis is divided into two parts - theoretical and analytical. The theoretical part is devoted to getting familiar with modern trends in teaching in lower secondary schools, modern trends in geography teaching and travelogues themselves. After that, the research methodology with data processing is described. The analytical part is focused on the interpretation of the results and their synthesis. At the end of the thesis, the results are summarized and connected with the theoretical basis.
Klíčová slova:
Cestopis; cestopisná literatura; hloubkový rozhovor; kvalitativní výzkum; moderní trendy ve výuce; výuka zeměpisu; geography teaching; in-depth interview; modern trends in teaching; qualitative research; travel literature; Travelogue Citace: MENHARDOVÁ, Eva. Cestopisy a cestopisná literatura ve výuce zeměpisu na druhém stupni ZŠ. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/68068