Original title:
Úloha sestry ve stomatologické ambulanci během implantologie
Translated title:
The role of nurses in stomatosurgical outpatient department during implantology
Authors:
HYŤHOVÁ, Anežka Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem bakalářské práce je zmapovat práci sester ve stomatologické ambulanci během implantologie a zjistit, jak probíhá edukace pacienta, který podstoupil dentální implantaci. Teoretická část této práce nás seznamuje úzce s anatomií dutiny ústní pro lepší představu o implantaci. Nadále se v této části píše o historii, jak ve světě, tak i v České republice. Je zde vysvětleno, co je implantát a jak se zavádí. Empirická část práce byla zpracována pomocí kvalitativního výzkumu. Ke sběru dat byla použita technika polostrukturovaného rozhovoru. Podkladem pro rozhovor bylo dvacet čtyři otázek, které byly předem připraveny. První tři otázky se týkaly identifikačních údajů informantek, následující otázky se zaobíraly tématem práce. V případě potřeby byly rozhovory obohaceny doplňujícími otázkami. Otázky byly koncipovány tak, aby co nejlépe odhalily skutečnosti ohledně práce sester během implantologie a edukace pacienta. Zaměřeny byly na předoperační, intraoperační a pooperační péči. Výzkumný soubor tvořilo pět sester z různých ordinací. Rozhovor byl následně analyzován metodou otevřeného kódování, technikou barvení textu. Výsledky výzkumu byly následně rozděleny na kategorie a podkategorie. Tyto kategorie popisují jednotlivé části práce sester během výkonu od začátku do konce. Z výsledků vyplývá, že sestry pracují totožnými postupy při implantaci dentálního implantátu.The aim of my bachelor's work is to chart nurses' work in the stomatological surgery during the implantology and to find out how the education of the patient undergoing the dental implantation looks. The theoretical part of this work deals with details of the anatomy of the oral cavity to have a better notion of implantation. Further, this part focuses on the history regarding the world as well as the Czech Republic. It explains what an implant is and how it is put. The empirical part of my work was created by means of the qualitative research. The data were collected with the method using a half-structured interview. The base of this interview was made with twenty-four questions which had been prepared before. The first three questions were related to identification data of informants, following questions dealt with the topic of the work. In necessary cases, the interviews were supplemented by additional questions. The questions were conceived so that they could reveal the facts being associated with nurses' work during the implantology and the patient's education. They focused on preoperative, interoperative and postoperative care. The research group consisted of five nurses working in different surgeries. Afterwards, the interview was analyzed by using the open-coding method and the text-colouring technique. Next, the results of the research were divided to cathegories and subcathegories. These cathegories describe particular parts of nurses' work during the performance from the beginning to the end. The results show that nurses use the same procedures for the implantation of a dental implant.
Keywords:
Dental implantology; education; nurs; patient; Dentální implantologie; edukace; pacient; sestra Citation: HYŤHOVÁ, Anežka. Úloha sestry ve stomatologické ambulanci během implantologie. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/67570