Original title:
Příprava učitele waldorfské školy na výuku tělesné výchovy a německého jazyka
Translated title:
Waldorf school teacher training for Physical education classes and German language classes.
Authors:
WEISSOVÁ, Julie Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zaměřuje na specifika přípravy učitele waldorfské školy na výuku aprobačních předmětů autorky, jimiž jsou tělesná výchova a německý jazyk. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části práce budou objasněny základní pojmy, které jsou klíčové pro dané téma, což je alternativní školství se zaměřením na waldorfskou školu, pojem antroposofie a osobnost R. Steinera. V dalších kapitolách se autorka diplomové práce zacílí i na samotnou osobnost waldorfského učitele, problematiku spojenou se vztahem učitel a žák, a především pak na učitelovu přípravu na výuku německého jazyka a tělesné výchovy na tomto typu alternativní školy. V praktické části diplomové práce se autorka zaměří přímo na konkrétní příklady pozorovaných hodiny tělesné výchovy a německého jazyka na waldorfské škole a bude za pomoci pozorování a rozhovorů s učiteli zjišťovat, jak se jim daří z jejich pohledu dosahovat předem stanoveného cíle, a to vše z hlediska samotné antroposofie. Autorka se bude ve svém výzkumu pohybovat v kvalitativním výzkumném designu. The diploma thesis deals with the specifics of teacher's preparation for teaching at Waldorf school. More specifically, the author of the thesis focuses on subjects and classes of her specialization - Physical education and German language. The thesis is divided into two parts. In the first, theoretical, part, the text presents and clarifies basic terms that are crucial for the topic - alternative education in a context of Waldorf school, the term of anthroposophy and finally, its founder Rudolph Steiner. In the following chapters, the author addresses the personality of the Waldorf teacher, the issue connected to the teacher-pupil relationship and, most importantly, teacher's training for Physical education classes and German language classes in Waldorf education. In the practical part, the writer concentrates on specific examples of Physical education classes and German language classes she observed at Waldorf school. Using interviews and teachers' points of view, the text examines the success of accomplishing the educational goals the teachers had set. The outcome is analysed while taking anthroposophy approach into consideration. In addition, the author applies qualitative research methods.
Keywords:
alternative education; anthroposophy; education; German language; Physical education; teacher training; Waldorf education; Waldorf teacher; alternativní pedagogika; antroposofie; německý jazyk; příprava na výuku; tělesná výchova; výuka; waldorfská pedagogika; waldorfský učitel Citation: WEISSOVÁ, Julie. Příprava učitele waldorfské školy na výuku tělesné výchovy a německého jazyka. České Budějovice, 2022. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/67039