Original title:
Rodiče v mateřské škole
Translated title:
Parents in Kindergarten
Authors:
MACHOVCOVÁ, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce má přispět k vyzkoušení méně tradičních způsobů spolupráce s rodiči v mateřské škole a k ulehčení adaptace nejmladších dětí v mateřské škole. Cílem práce je připravit v prostředí mateřské školy čtyři setkání třídních pedagogů, dětí a jejich rodičů. Primární cíl těchto setkání se týká upevnění vztahů mezi všemi zúčastněnými při společném aktivním prožití času, podpory adaptace dětí a možnosti rodičů blíže nahlédnout do způsobu vzdělávání v mateřské škole. Teoretická část je zaměřena na vývojovou charakteristiku dítěte v období staršího batolecího a mladšího předškolního věku (od 2 do 4 let), význam rodiny pro dítě a vstup do mateřské školy a adaptaci na její prostředí, význam osobnosti učitelky v procesu adaptace, význam mateřské školy v rozvoji dítěte, spolupráci s rodiči a vhodné metody a formy vzdělávání nejmladších dětí včetně využití knihy a prožitkového učení. V rámci praktické části je zpracován program společných setkání, který byl realizován v mateřské škole a evaluován. V evaluaci je využita metoda pozorování a rozhovor s dětmi a rodiči.The bachelor thesis is intended to contribute to trying out less traditional ways of cooperation with parents in kindergarten and to facilitate the adaptation of the youngest children in kindergarten. The aim of the thesis is to prepare four meetings of class teachers, children and their parents in a kindergarten setting. The primary aim of these meetings is to strengthen the relationships between all those involved in spending active time together, to support the children's adaptation and to give parents a closer insight into the way they learn in kindergarten. The theoretical part focuses on the developmental characteristics of the child in the older toddler and younger pre- school years (from 2 to 4 years), the importance of the family for the child and the entry into kindergarten and adaptation to the kindergarten environment, the importance of the teacher's personality in the adaptation process, the importance of the kindergarten in the child's development, cooperation with parents and appropriate methods and forms of education for the youngest children, including the use of books and experiential learning. In the practical part, a programme of joint meetings is developed, which was implemented in the kindergarten and evaluated. The evaluation uses the method of observation and interview with children and parents.
Keywords:
adaptation; Cooperation with parents; kindergarten; literacy; preschool age; younger; adaptace; mateřská škola; mladší předškolní věk; Spolupráce s rodiči; čtenářská pregramotnost Citation: MACHOVCOVÁ, Kateřina. Rodiče v mateřské škole. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/66417