Original title:
Sociální vztahy a z nich vznikající role ve školní družině z pohledu vychovatelů
Translated title:
Social relations and social role arising from them in the school group from the point of view of educators.
Authors:
ŠTYXOVÁ, Monika Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá sociálními vztahy ve školní družině a rolemi, které díky těmto vztahům vznikají, a to z pohledu vychovatelů. Tedy zda si vychovatelé uvědomují, že je školní družina prostorem pro interakce mezi dětmi. Teoretická část se zaměřuje na kapitoly ze sociální psychologie související s tématem této práce. Dále popisuje oblast pedagogiky volného času, charakterizuje jednotlivá školská zařízení pro neformální vzdělávání a osobu vychovatele ve školní družině. Praktická část se věnuje rozhovorům, jež byly provedeny s pěti vychovatelkami ve třech různých základních školách, a stručně komentuje i rozhovor se dvěma dětmi docházejícími do jedné z družin. V průběhu realizace rozhovorů vyvstala otázka ohledně formálnosti rozhovorů, proto se praktická část lehce dotýká i porovnání, jaký vliv má na rozhovor například prostředí, ve kterém rozhovor probíhá nebo délka praxe respondenta. Všechny vychovatelky si uvědomují, že je školní družina prostředím pro dětské interakce, prostředím, kde děti navazují vztahy a zkouší různé role. Ne všechny už ale umí s tímto faktem pracovat.The thesis deals with social relationships in the school group from the perspective of educators and on the roles that arise due to these relationships. That is, whether the educators realize that the school group is a space for interactions between children. The theoretical part focuses on chapters from social psychology related to the topic of this thesis. It also describes the field of leisure pedagogy, characterizes individual school facilities for non-formal education and educators of the school group. The practical part is devoted to interviews that were conducted with five educators from three different primary schools and it also briefly comments on the interview with two children attending one of the school groups. A question about the formality of the interviews arose during the interviews, thus the practical part also touches upon the comparison of the impact of the environment in which the interview takes place or the length of the respondent's practice. The findings show that all the educators that were questioned by the author of this thesis are aware that the school group is an environment for children's interactions, where children establish relationships and try different roles. However, not all of them can apply this knowledge to their praxis.
Keywords:
educator; leisure pedagogy; leisure time; non-formální education; role; school group; social group; Social realtions; socialization; neformální vzdělávání; pedagogika volného času; role; socializace; sociální skupina; Sociální vztahy; volný čas; vychovatel; školní družina Citation: ŠTYXOVÁ, Monika. Sociální vztahy a z nich vznikající role ve školní družině z pohledu vychovatelů. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/65797