Original title:
Terapeutické omezení pacienta na dětském psychiatrickém oddělení
Translated title:
Therapeutic restriction of a patient in a pediatric psychiatry department
Authors:
KEJDOVÁ, Zdeňka Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Teoretická východiska: Terapeutické omezení bývá často tabuizováno, ačkoli je také součástí dětské psychiatrie. Využívá se u neklidných, agresivních pacientů, kteří ohrožují na zdraví sebe či okolí. Při jeho používání je nutné dodržet dané postupy, při kterých je velice důležitá a nezastupitelná role sestry. Cíle: Cílem práce bylo zmapovat problematiku terapeutického omezení u pacientů na dětském psychiatrickém oddělení. K naplnění cílů byly stanoveny čtyři výzkumné otázky: Jaké omezovací prostředky jsou používány na dětských psychiatrických odděleních? Jakým způsobem je zajišťována bezpečnost dětského pacienta v terapeutickém omezení na dětských psychiatrických odděleních? Jaká jsou specifika ošetřovatelské péče u dětského pacienta v souvislosti s terapeutickým omezením? Jakým způsobem je realizováno vzdělávání sester v problematice postupů při terapeutickém omezení dětského pacienta na dětských psychiatrických odděleních? Metody: Empirická část práce byla realizována za pomoci kvalitativního výzkumu. Technikou sběru dat byly polostrukturované rozhovory. Další metodou výzkumu bylo zúčastněné skryté pozorování. Na základě toho vzniklo 5 kategorií a 11 subkategorií. Výzkumný soubor: Výzkumný soubor tvořilo 23 sester pracujících na oddělení dětské a dorostové psychiatrie. Výběr participantů byl záměrný. Výsledky: Výzkum ukázal, že omezovací prostředky jsou nedílnou součástí pedopsychiatrie. Nejčastěji využívané je omezení pacienta za pomoci ochranných kurtů a terapeutická izolace. Participanti prokázali, že pracují dle standardů pro tuto specifickou oblast péče a v rámci bezpečnosti dodržují jím dané zásady. Z výzkumu je patrné, že důležitou složkou je správné vedení ošetřovatelské dokumentace a vzdělání sester. Z metody zúčastněného skrytého pozorování vyplynulo, že sestry umí jednat profesionálně s ohledem na všechny potřeby pacienta včetně jeho soukromí. Byť se ukázalo, že znalost sester obsahu standardu ošetřovatelské péče v této oblasti není mnohdy vysoká, tak praktické provedení je na jiné, na vyšší úrovni. Závěr: Terapeutické omezení u pacientů na dětském psychiatrickém oddělení nelze opomíjet nebo vynechat. Pro mnohé sestry by tato práce mohla sloužit jako studijní materiál, zvláště pokud jsou začátečníky v oboru. Je žádoucí, aby se sestry účastnily kontinuálního vzdělávání v dané problematice. Práce by mohla posloužit i pro laiky, kteří se vlivem situací mohli setkat s terapeutickým omezením například u svého dítěte.Theoretical basis: Therapeutic restrictions or limitations are often taboo, although they are also part of child psychiatry. It is used for restless, aggressive patients who endanger the health of themselves or others. Therapeutic limitations use must follow given regulations. The role of the nurse is irreplaceable and important in these situations. Goals: The aim of this work was to chart the issue od therapeutic restrictions in children psychiatry department. Four research questions were used to accomplish goals. Questions are: What kind of restraints are used in the children psychiatric ward? How is the safety of pediatric pacient ensured during the therapeutic restriction in children psychiatric ward? Are there some specifics in nursing care for the patient with therapeutic restrictions? How are nurses educated in the issue of therapeutic restriction in pediatric psychiatric department? Methods: The empirical part of the work was processed in the form of qualitative reseacher. Data were collected as a semi-structured interviews. Another metod of data collection was covert observation. Based on this data collection, there were created five categories and eleven subcategories. Reseacher file: The research group was consisted of twenty three nurses, who work in the department of child and adolescent psychiatry. The selection of patiens was purposeful. Results: Research proved that restraints are an integral part of child psychiatry. The most commonly used therapeutic restrictions are courts. Respondents have shown that the work is according to standards and adhere to the principles in terms of safety. The research has shown that proper nursing documentation and education are required. Research has shown that nurses act professionally, they also take care about patient needs and privacy. It turned out that nurses are on better level of knowledge about practical use than a knowledge of theoretical nursing standard. Conclusion: Therapeutic limitations of patients in the pediatric psychiatric ward cannot be neglected or omitted. This thesis could serve as an educational materiál for many nurses, especially if they are new to the field. Continuing education in this area is desirable for nurses. This work could serve as an educational material for the general public, who could possibly encouter therapeutic limitations, for example with their own child.
Keywords:
agressive; anxiety; child and adolescent psychiatry; psychiatry; restriction; agresivita; dětská a dorostová psychiatrie; neklid; omezení; psychiatrie Citation: KEJDOVÁ, Zdeňka. Terapeutické omezení pacienta na dětském psychiatrickém oddělení. České Budějovice, 2021. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/65763