Original title:
Volná hra dětí v mateřské škole.
Translated title:
Spontaneous play of preschool children in kindergarten.
Authors:
BARTOŠKOVÁ, Tereza Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je věnována fenoménu zvanému volná hra. V teoretické části bakalářské práce jsou popsány pohledy známých teoretiků na hru, postupný vývoj hry u předškolního dítěte, dále přínos hry pro jeho komplexní rozvoj. Závěr teoretické části je věnován volné hře, jejím specifikům a významu pro předškolní vzdělávání. Cílem bakalářské práce je zmapovat, jaká je realita prostoru pro volnou hru v různých mateřských školách a jaký postoj ke hře zaujímají pedagogové mateřských škol. V praktické části byla pro výzkumné šetření použita metoda pozorování dětí nejen při volné hře, ale po celý den jejich pobytu v mateřské škole. Získávání dat o postojích jednotlivých pedagogů k volné hře bylo provedeno formou rozhovorů. Z výsledků pozorování a rozhovorů je zřejmé, že prostor pro volnou hru je především ovlivněn dobou pobytu dětí v mateřských školách, ale i schopnostmi pedagogů uspořádat režim dne tak, aby byla volná hra více zastoupena. Z výzkumu dále vyplývá, že prostor, který je věnován volné hře, se odvíjí od věku dětí.This bachelor work deals with the phenomenon called a free play. In the theoretical part of the bachelor work there are described the perspectives of famous theoreticians on the play, the gradual development of the play by preschool child and further the benefits of the play for his complex development. The conclusion of the theoretical part deals with a free play, its specifications and its sense for preschool education. The aim of the bachelor work is to monitor what space reality for a free play in different nursery schools there is and what attitude towards the play the nursery school pedagogues adopt. In the practical part the method of observation of children was used for the research, but not only in a free play but also all day long during their stay in the nursery school. The data acquisition of individual pedagogues´ attitudes to a free play was made in the form of interviews. From the results of the observations and interviews it is obvious that the space for a free play is mainly influenced by the total time of the children´s stay in nursery schools, but even by the pedagogues´ abilities to arrange the daily routine in such a way that the free play is more included. From the research further follows that the space, which is determined for the play, depends on the children´s age.
Keywords:
Free play; preschool age; preschool education; předškolní vzdělávání; předškolní věk; volná hra Citation: BARTOŠKOVÁ, Tereza. Volná hra dětí v mateřské škole.. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/65194