Original title:
Specifika přístupu pedagogů k mateřskému jazyku dítěte s OMJ v MŠ
Translated title:
Specifics of teachers' approach to mother tongue of children with different mother tongue in the pre-school education
Authors:
HAVLOVÁ, Linda Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje problematice dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole. Cílem práce je zjistit, jak učitelé přistupují k mateřskému jazyku dítěte s OMJ. Teoretická část seznámí čtenáře s předškolním vzděláváním v ČR, nástroji inkluzivního vzdělávání v MŠ a specifiky edukace dítěte s OMJ. V praktické části je prostřednictvím smíšeného výzkumu mapován přístup pedagogů k mateřskému jazyku dítěte s OMJ, míra jeho použití v předškolním vzdělávání a jeho rozvíjení v domácím prostředí dítěte. Dále je zjišťován způsob komunikace pedagogů s rodiči dítěte a s dítětem v prostředí MŠ, podpora komunikace dítěte s vrstevníky, možnosti rozvoje českého jazyka u dětí v MŠ a míra využití podpůrných opatření.The bachelor's thesis deals with the issue of children with different mother tongues in kindergarten. The aim of the thesis is to find out how teachers approach the mother tongue of a child with a different mother tongue. The theoretical part introduces the reader to preschool education in the Czech Republic, the tools of inclusive education in kindergartens and the specifics of educating a child with a different mother tongue. The practical part maps, through mixed research, the approach of teachers to the mother tongue of a child with a different mother tongue, the level of its use in preschool education and its development in the child's home environment. Furthermore, it researches methods of communication between teachers and the child's parents and the child's communication in the kindergarten environment, support of the child's communication with peers, possibilities of Czech language development in children in kindergarten and the level of use of support measures.
Keywords:
children with different mother tongue in pre-school; different mother tongue; inclusion; pre-school education; dítě s OMJ; inkluze; mateřská škola; odlišný mateřský jazyk Citation: HAVLOVÁ, Linda. Specifika přístupu pedagogů k mateřskému jazyku dítěte s OMJ v MŠ. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/65185