Original title:
Ověřování výukových materiálů pro výuku informatického myšlení v prostředí Unreal Engine 4
Translated title:
Verification of educational materials for teaching computational thinking in the Unreal Engine 4 environment
Authors:
PACLT, Dominik Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V rámci mého bakalářského studia byla vytvořena sada pro výuku programování ve vývojářském prostředí Unreal Engine 4. Hlavním cílem této práce je ověřit, zda je práce pro výuku programování vhodná, či nikoliv. Teoretická část se zabývá základním popisem prostředí Unreal Engine 4. Dále se věnuje popisu termínu "informatické myšlení" a jeho složek. Následně je rozebírán princip Akčního výzkumu, skrze který je práce testována a posouzení, zda úlohy podporují informatické myšlení. Praktická část obsahuje výsledky z akčního výzkumu jak z pohledu splnění cílů výuky u jednotlivých lekcí, tak z pohledu vedení k informatickému myšlení. V příloze jsou obsaženy Testované pracovní listy pro žáky a samotné projekty řešené žáky v Unreal Engine 4. V rámci projektu GAJU STEM má tato práce Uplatnění především v technickém oboru, neboť jednotlivé lekce podporují algoritmické přemýšlení, což je jedním ze základů technických oborů. Dále jsou v úlohách silně patrny mezipředmětové vztahy, především pak do matematiky a fyziky, neboť v úlohách je patrna jednoduchá matematika a celé prostředí je situováno do simulace reálného světa (z pohledu Fyziky).As part of my bachelor's degree, a set for teaching programming in the Unreal Engine 4 development environment was created. The main goal of this work is to verify whether the work is suitable for teaching programming or not. The theoretical part deals with the basic description of the Unreal Engine 4. It also deals with the description of the term "computer thinking" and its components. Subsequently, the principle of Action Research is discussed, through which the work is tested and assessment of whether the tasks support computer thinking. The practical part contains the results of action research both in terms of meeting the objectives of teaching in individual lessons, and in terms of leading to computer thinking. The appendix contains Tested worksheets for students and the projects solved by students in u nreal Engine 4. Within the GAJU STEM project, this work is u sed mainly in the technical field, as the individual lessons support algorithmic thinking, which is one of the foundations of technical fields. Furthermore, interdisciplinary relationships are strongly evident in the tasks, especially in mathematics and physics, because simple mathematics is evident in the tasks and the whole environment is situated in the simulation of the real world (from the point of view of Physics).
Keywords:
Epic Games Launcher; game environment; Informatics thinking; pupil age; Teaching programming; u nreal Engine 4; Epic Games Launcher; herní prostředí; Informatické myšlení; Unreal Engine 4; Výuka programování; věk žáka Citation: PACLT, Dominik. Ověřování výukových materiálů pro výuku informatického myšlení v prostředí Unreal Engine 4. České Budějovice, 2022. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/65036