Original title:
Výukové metody využívané v hodinách společenských věd - se zaměřením na výuku politologie
Translated title:
Teaching methods used in lessons of social sciences - focussed on teaching politics
Authors:
BÍNOVÁ, Dominika Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá výukovými metodami a jejich využitím v hodinách společenských věd se zaměřením na výuku politologie. Popisuje vzdělávací předměty výchova k občanství a základy společenských věd, jež jsou důležitou součástí vzdělávacího systému v České republice. Skrze rámcové vzdělávací programy charakterizuje téma politologie a zmiňuje některá průřezová témata a klíčové kompetence. Dále se zabývá postoji mladých lidí k politickému dění (zájem o politiku, volební účast). Práce následně popisuje akční výzkum realizovaný ve druhém ročníku gymnázia, jehož cílem bylo posoudit vhodnost jednotlivých metod výuky a jejich možný vliv na zkvalitnění výuky politologie, postoje a vědomosti žáků. Na základě výsledků dotazníkového šetření nebyla zaznamenána změna v postojích k politice. Výsledky ale ukazují nárůst vědomostí ve vybrané výukové oblasti (volby a volební systém). Různorodost výukových metod použitých ve výukovém programu napomohla k upevňování znalostí daného tématu.The diploma thesis deals with teaching methods used in lessons of social sciences with a focus on teaching politics. It describes civic education and social sciences as an important part of educational system in the Czech Republic. Through school educational programs, it characterizes politics, and it mentions some cross-cutting themes and key competences. It also deals with the attitude of young people towards politics (the interest in politics, voter turnout). The thesis then describes the action research carried out in the second year of grammar school, which aimed to assess the suitability of used teaching methods and their possible impact on improving the education of politics, the attitude of students towards politics and their knowledge. Based on the results of the questionnaire survey, there was no impact on students' attitude towards politics. However, the results show an increase in knowledge of the chosen topic (elections and electoral system). The variety of teaching methods used while teaching has helped to consolidate students' knowledge of the topic.
Keywords:
elections; politics; social sciences; teaching methods; politologie; společenské vědy; volby; výukové metody Citation: BÍNOVÁ, Dominika. Výukové metody využívané v hodinách společenských věd - se zaměřením na výuku politologie. České Budějovice, 2022. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/65035