Original title:
Příprava předškolního dítěte s PAS na vstup do školy
Translated title:
Preparation of preschool Child with ASD for Beginning of School
Authors:
SVOBODOVÁ, Pavlína Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá přípravou předškolního dítěte s poruchou autistického spektra (PAS) na vstup do základní školy. Hlavním cílem bakalářské práce je ověřit možnosti využití Edukačně-hodnotícího profilu dítěte s poruchou autistického spektra do sedmi let při uplatňování individuálně zaměřených způsobů přípravy na vstup do školy. Teoretická část této bakalářská práce se zabývá PAS neboli pervazivními vývojovými poruchami. K PAS se velmi často přidružují i jiné vývojové poruchy, proto je práce zaměřena i na mentální retardaci. V praktické části je prezentován kvalitativní výzkum, který je provedený v mateřské škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona. Jsou zde prezentovány kazuistiky vybraných dětí. Tato část se zaměřuje na možnosti využití Edukačně-hodnotícího profilu k vytvoření plánu individuální intervence. Za pomoci pozorování a přímé práce s dítětem jsou jednotlivé položky v profilu vyplněny a na podkladě jeho hodnocení je stanoven stupeň vývojové úrovně dítěte předškolního věku. V praktické práci je zjištěno, že Edukačně-hodnotící profil je plně postačující pro poskytnutí individuální intervence konkrétnímu dítěti s PAS.This bachelor's thesis describes the preparation of a preschool child with autism spectrum disorder for compulsory school attendance. The aim of this bachelor thesis is to verify possibilities for using the educational evaluation profile of a child with autism spectrum disorder up to age of 7 while using individually focused ways for elementary school preparation. The theoretical part of this bachelor thesis is focused on pervasive developmental disorders. Other developmental disorders are very often associated here and therefore is also focused on mental retardation. The practical part shows the qualitative research which is conducted in a kindergarten established under Section 16 paragraph 9 of the Czech education act. Case studies of selected children are presented here and possibilities of using the educational evaluation profile for creating an individual intervention plan are shown. Individual items in the profile are filled in with the assistance of observation and practical experience with the child. Based on the evaluation, the child's level of development is determined. The outcome of the practical part is that the educational evaluation profile is fully sufficient for providing an individual intervention of particular child with autism spectrum disorder.
Keywords:
Autism spectrum disorder; compulsory schooling; educational evaluation profile; preschool age; edukačně hodnotící profil; Poruchy autistického spektra; povinná školní docházka; předškolní věk Citation: SVOBODOVÁ, Pavlína. Příprava předškolního dítěte s PAS na vstup do školy. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/64986