Original title:
Motorika a grafomotorika u dítěte předškolního věku s narušenou komunikační schopností
Translated title:
Motor skills in a preschool child with impaired communication ability
Authors:
MIČKOVÁ, Markéta Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem bakalářské práce je motorika a grafomotorika u dítěte předškolního věku s narušenou komunikační schopností. Hlavní cíl bakalářské práce zahrnuje trénink a nácvik hrubé motoriky, oromotoriky a grafomotoriky u dětí předškolního věku s narušenou komunikační schopností ve věku od pěti do šesti let, které navštěvují logopedickou třídu zřízenou při běžné mateřské škole. Dalším cílem se stalo vypracování metodologického programu. Mezi dílčí cíle patřilo pozorovat a natáčet vybraný výzkumný vzorek při činnostech rozvíjející motoriku. V teoretické části je zpracováno téma narušená komunikační schopnost u dítěte předškolního věku, možnosti požádání o odklad povinné školní docházky a také vybrané kognitivní funkce ovlivňující motorické činnosti. Hlavní část teoretické práce tvoří kapitola motorika, pod kterou se řadí motorické dovednosti, hrubá motorika a koordinace pohybu, grafomotorika, oromotorika a také jemná motorika. Obsah další části tvoří lateralita a logopedická péče v České republice. V praktické části byla aplikována metoda pozorování a to především díky video záznamu a také metoda individuálního přístupu a rozhovoru. Metodický program pro rozvoj motoriky obsahuje metodické postupy cviků, prvky z oblasti oromotoriky a grafomotorické listy. Všechny tyto materiály byly aplikovány po dobu jednoho měsíce a vyhodnoceny dle vybraných či zvolených hodnotících škál. Výsledky jsou zdařilé, jelikož se všechny děti z vybraného výzkumného vzorku zlepšovaly ve všech stimulovaných oblastech.The topic of the bachelor's thesis is motor skills and graphomotor skills in a preschool child with impaired communication ability. The aim of the bachelor's thesis is the training and practice of gross motor skills, oromotor skills and graphomotor skills in preschool children with impaired communication skills aged five to six years who attend a speech therapy class established at a regular kindergarten. Another goal was to develop a methodological program. One of the partial goals was to observe and shoot a selected research sample during activities developing motor skills. The theoretical part deals with the topic of impaired communication skills in preschool children, the possibility of requesting a postponement of compulsory school attendance and also selected cognitive functions affecting motor activities. The main part of the theoretical work consists of the chapter on motor skills, which includes motor skills, gross motor skills and coordination of movement, graphomotor skills, oromotor skills and also fine motor skills. The content of the next part consists of laterality and speech therapy in the Czech Republic. In the practical part, the method of observation was applied, mainly due to video recording and also the method of individual approach and interview. The methodical program for the development of motor skills contains methodical procedures of exercises, elements from the field of oromotor skills and graphomotor sheets. All these materials were applied for one month and evaluated according to selected or elected evaluation scales. The results are successful, as all children from the selected research sample improved in all stimulated areas.
Keywords:
graphomotor skills; gross motor skills; impaired communication ability; laterality; motor skills; oromotor skills; preschool child; speech therapy; dítě předškolního věku; grafomotorika; hrubá motorika; lateralita; logopedická péče; motorika; narušená komunikační schopnost; oromotorika Citation: MIČKOVÁ, Markéta. Motorika a grafomotorika u dítěte předškolního věku s narušenou komunikační schopností. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/64899