Original title:
Netradiční výtvarné techniky u dětí předškolního věku
Translated title:
Non-traditional art techniques in preschool children
Authors:
ŠIMKOVÁ, Lenka Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na netradiční výtvarné techniky realizovatelné v mateřské škole. Cílem práce je zmapovat, jaké netradiční výtvarné techniky jsou učiteli v mateřské škole realizovány nejčastěji. Na základě výsledků ankety jsou vybrané činnosti popsány a ověřeny v praxi. Teoretická část vymezuje charakteristiku předškolního dítěte a jeho možnosti a limity pro realizaci netradičních výtvarných technik. Následně poté jsou komparovány s Rámcově vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Dále je provedena intuitivní analýza metodického portálu RVP s cílem realizovat deskripci využívaných výtvarných technik v praxi předškolního vzdělávání. V praktické části je zmapováno využívání netradičních technik učiteli mateřských škol. Jsou zde navrženy postupy netradiční výtvarné techniky, realizace s dětmi a evaluace.Thisbachelor thesis focuses on non-traditional art techniques, thatcouldbeperformed in the kindergartens. The goal of the thesis is to map whatkinds of non-traditional art techniques are used the most by kindergartenteachers. According to the collected data (questionnaire, survey), selectedtechniqueswillbedescribed and evaluated in practice. The theoretical part defines the specifics of the kindregartenchildren, and theirabilities and limitswhenusing the non-traditional art techniques. These are comparedwith The Framework EducationProgrammeforPreschoolEducation (FEP PE). Subsequently, the intuitiveanalysis of the FEP online methodologicalportalwillbeperformed, to describe the selected non-traditional art techniques in the practice of preschooleducation. The practical part maps the non-traditional art techniquesused by kindergartenteachers. It suggestsseveral non-traditional art techniques, together witht her actual implementation in the kindergarten and evaluation.
Keywords:
characteristics of a preschoolchild; development of children'sdrawing; non-traditional art techniques; the concept of art education in FEP PE; charakteristika dítěte předškolního věku; netradiční výtvarné techniky; pojetí výtvarné výchovy v RVP PV; vývoj dětské kresby Citation: ŠIMKOVÁ, Lenka. Netradiční výtvarné techniky u dětí předškolního věku. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/64897