Original title:
Pedagogická diagnostika dětí se sluchovým postižením v předškolním věku
Translated title:
Pedagogical diagnostics of children with hearing disability of preschool age
Authors:
KOŠÍČKOVÁ, Klára Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje tématu pedagogické diagnostiky u dětí se sluchovým postižením. Jejím cílem je zjistit, zda se vybraný diagnostický materiál, který je určený k pedagogické diagnostice dětí bez jakéhokoliv typu postižení, dá využívat i u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. V teoretické části je popsán sluch a jeho náležitosti, etiologie a klasifikace sluchových vad, vyšetřovací metody funkce sluchu a také kompenzační pomůcky. Dále pak teoretická část pojednává o specifikách vývoje dítěte se sluchovým postižením. Je zde také vymezen pojem pedagogické diagnostiky a jejích druhů. V závěru teoretické části je popsán vybraný diagnostický materiál, se kterým je pracováno v rámci praktické části této bakalářské práce. Praktická část je složena z případových studií a samotné práce s diagnostickým materiálem. Také jsou v této části popsány výsledky pedagogické diagnostiky pěti vybraných dětí se sluchovým postižením.This bachelor thesis deals with the topic of a pedagogical diagnostics of children with hearing disability. The aim is to find out if the chosen diagnostic's material, which is meanted for children without any disability, is applicated in the process of pedagogical diagnostic of children with special educational necessaries. In the theoretical part is described hearing and its appropriateness, etiology and classification of hearing defects, investigating's methods of hearing's function and also compensatory aids. This part also described specifies of the develompent of children with hearing disability. There is also defined the term of pedagogical diagnostics and its types. At the end of the theoretical part is described the chosen diagnostic's material which is used in the practical part of this bachelor thesis. The practical part consists of case studies and the work with diagnostic material. This part also described the results of pedagogical diagnostics of five chosen children with hearing disability.
Keywords:
child with hearing disability; hearing disability; pedagogical diagnostics; dítě se sluchovým postižením; pedagogická diagnostika; sluchové postižení Citation: KOŠÍČKOVÁ, Klára. Pedagogická diagnostika dětí se sluchovým postižením v předškolním věku. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/64894