Original title:
Učitelka mateřské školy očima dětí
Translated title:
The kindergartner teacher through children's eyes
Authors:
LINHARTOVÁ, Angelika Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na učitelku mateřské školy očima dětí. Teoretická část se člení do čtyř hlavních kapitol, kde je pozornost věnována osobnosti předškolního pedagoga. Zahrnuje temperamentové typologie či dovednosti spojené s vykonáváním profese učitelky, dále vývojové etapy dospělosti či výchovné působení učitelů. Práce obsahuje téma partnerské, efektivní komunikace a její techniky. Praktická část tvoří výsledky rozhovorů vedené s dětmi v posledním roce před nástupem do základní školy. Rozhovory jsou doplněny kresbou dětí. Na základní škole je podle dětí oproti mateřské škole paní učitelka přísnější, omezuje jejich volnost. Důraz na dodržování pravidel je připisován i učitelkám v mateřské škole, avšak ne v takové míře. Z výsledků dále vyplývá, že si děti představují mít paní učitelku především hodnou, veselou, co jim dokáže pomoci. Děti dále uvádí, že by měla mít určité výtvarné, sportovní a hudební dovednosti.The bachelor thesis is focusing on the kindergarten teacher through the eyes of children. The theoretical part is divided into four main chapters and the emphasis is on the personality of the preschool teacher. It includes temperamental typologies or skills associated with the practice of the teaching profession. Furthermore, the developmental stages of adulthood or the educational activities of teachers. The thesis contains the topic of partnership, effective communication, and its techniques. The practical part consists of the results of interviews conducted with children in their last year of preschool. The interviews are accompanied by children's drawings. According to children, in primary school, compared to kindergarten, the teacher is stricter in order to maintain discipline, and more restricting towards their freedom. However, the emphasis on compliance with the rules is also attributed to kindergarten teachers, but not to such an extent. The outcome of the interviews also shows that the children would like their teacher to be kind, cheerful and helpful. Children further state that their teacher should have certain artistic, sports and musical skills.
Keywords:
characteristics; children; communication; kindergarten; preschool teacher; děti; komunikace; mateřská škola; předškolní pedagog; vlastnosti Citation: LINHARTOVÁ, Angelika. Učitelka mateřské školy očima dětí. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/64782