Original title:
Bylinková zahrada a její propojení s environmentální výchovou v mateřské škole
Translated title:
Herb garden and its connection with environmental education in kindergarten
Authors:
BERANOVÁ, Iveta Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem bakalářské práce na téma "Bylinková zahrada a její propojení s environmentální výchovou v mateřské škole" je uvedení a vymezení jednotlivých pojmů souvisejících s environmentální výchovou potřebných k návrhu a vytvoření programu na dané téma a jeho samotnou realizací. Teoretická část práce dále uvádí přehled legislativy v oblasti environmetální výchovy a vzdělávání s uvedením možných druhů bylinkových zahrad, jednotlivá specifika pěstování léčivých rostlin, jejich účinků a bezpečného užití z hlediska předškolního vzdělávání. Praktická část práce je složena z fází přípravy, realizace a evaluace výukového programu. Fáze přípravy a realizace programu obsahuje aktivity související s tématy zaměřenými na konkrétní druh byliny v mateřské škole. Poslední praktickou oblastí je fáze evaluace hodnotící úspěšnost v samotné praktické výuce a návrhy jejího zlepšení.The subject of the bachelor's thesis on the topic of "The herb garden and linking it to environmental upbringing at nursery school" is the introduction and definition of individual terms associated with environmental upbringing necessary for the draft and creation of a project on this topic and its actual realisation. The theory section of the thesis also presents an overview of legislation in the area of environmental upbringing and education introducing possible types of herb gardens, individual specifics of the cultivation of medicinal plants, their effects and safe use from the point of view of pre-school education. The practical section of the thesis consists of the stage of preparation, realisation and evaluation of the education programe. The stage of the preparation and realisation of the project contains activities associated with topics aimed at specific types of herbs in nursery school. The final practical area is the stage of evaluation rating the level of success of the actual practical teaching and suggestions for its improvement.
Keywords:
environmental upbringing; herb garden; medicinal plants; pre-primary education; bylinková zahrada; environmentální výchova; léčivé rostliny; předškolní vzdělávání Citation: BERANOVÁ, Iveta. Bylinková zahrada a její propojení s environmentální výchovou v mateřské škole. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/64781