Název:
Rozvoj hudebních schopností a dovedností dětí předškolního věku hudebním dílem
Překlad názvu:
The development of musical abilities and musical skills of preschool children by musical work
Autoři:
KASKOUNOVÁ, Andrea Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce pojednává o rozvoji hudebních dovedností a schopností u dětí předškolního věku za pomoci hudebního díla. Cílem této práce je vzdělávací program, který představí možnosti rozvoje hudebních schopností a dovedností hudebním dílem - operou. Práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku současného pojetí hudebního vzdělávání s ohledem na požadavky na předškolní rámcový vzdělávací program, zaměřuje se na hudební činnosti v mateřské škole, rozdělení do jednotlivých kategorií a jejich popis. Dále teoretická část charakterizuje vývojové zvláštnosti předškolního dítěte se zřetelem na rozvoj hudebních dovedností a schopností. Následně je text věnován i tématu operní dílo a pohádka jako motivační činitel. Praktická část obsahuje vzdělávací program zaměřený na hudební činnosti, kdy pěvecké, instrumentální, poslechové a hudebně pohybové jsou motivovány hudebním dílem Rusalka od Antonína Dvořáka. Vzdělávací program je ověřený v praxi v mateřské škole. K vyhodnocení byly použity metody pozorování a analýzy edukačních činností.This bachelor's thesis deals with the development of musical skills and abilities in preschool children with the help of a piece of music. The aim of this thesis is an educational program that will present the possibilities of developing musical skills and abilities through a musical work - opera. The thesis consists of two parts. The theoretical part is focused on the characteristics of the current concept of music education with regard to the requirements of the Framework Educational Program for preschool education, focusing on musical activities in kindergarten, division into categories and their description. Furthermore, the theoretical part characterizes the developmental peculiarities of the preschool child with regard to the development of musical skills and abilities. Subsequently, the text is also devoted to the topic of opera and fairy tale as a motivating factor. The practical part contains a curriculum focused on musical activities, where singing, instrumental, listening and musical movement activities are motivated by the musical work Rusalka by Antonín Dvořák. The educational programme is tested in practice in a kindergarten. The methods of observation and analysis of educational activities were used for evaluation.
Klíčová slova:
Dítě předškolního věku; hudební činnosti; opera; RVP PV; framework educational program for preschool education (RVP PV); musical activities; opera; Preschool child Citace: KASKOUNOVÁ, Andrea. Rozvoj hudebních schopností a dovedností dětí předškolního věku hudebním dílem. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/64779