Original title:
Výtvarné zpracování pohádky Perníková chaloupka u dětí v předškolním věku
Translated title:
The story of Hansel and Gretel in preschool children´s pictures
Authors:
BLAŠKOVÁ, Ivana Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá výtvarným zpracováním pohádky Perníková chaloupka dětmi v předškolním věku. Je členěna na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část obsahuje tři hlavní kapitoly. První kapitola přibližuje předškolní věk, především prostřednictvím různých vývojových pojetí, dotýká se také tématu rodiny. Druhá kapitola je věnována výtvarnému projevu dětí a etapám jeho vývoje. Poslední kapitola se zaměřuje na téma pohádek, dále na různé verze pohádky O perníkové chaloupce a jejich psychologickým aspektům. Praktická část hledá ve výtvarných zpracováních pohádky společné prvky, typické ztvárnění této pohádky předškolními dětmi. Dále se zaměřuje na část příběhu, kterou si děti volí a hledá případnou souvislost mezi symbolickými významy pohádky a osobní, sourozeneckou, rodinnou či další problematikou. Vzhledem k malému a nereprezentativnímu vzorku participantů nelze výsledky této práce zobecňovat, avšak závěry mohou být námětem pro další studie. The bachelor thesis deals with The story of Hansel and Gretel in preschool children´s pictures. It is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part consists of three main chapters. The first chapter introduces preschool age mainly trough various developmental concepts, it also deals with the topic of the family. The second chapter is devoted to the artistic expression of children and the stages of its developement. The last chapter discusses about the theme of fairy tales, different versions of the fairy tale The story of Hansel and Gretel and their psychological aspects. The practical part is looking for common characters in the artistic processing of the fairy tale, a typical representation of this fairy tale by preschool children. It also focuses on the part of the story that children choose and seeks a possible connection between the symbolic meanings of the fairy tale and personal, sibling, family or other issues. Given the small and unrepresentative sample of participants, the results of this work cannot be generalized, but the conclusions of the thesis may serve as a topic for further studies.
Keywords:
art therapy; drawing developement; fairy tales; preschool age; The story of Hansel and Gretel; arteterapie; O perníkové chaloupce; pohádky; předškolní věk; výtvarný vývoj Citation: BLAŠKOVÁ, Ivana. Výtvarné zpracování pohádky Perníková chaloupka u dětí v předškolním věku. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/64725