Original title:
Práce s emocí strachu v předškolním věku
Translated title:
Working with the emotion of fear in preschool education
Authors:
NEDĚLKOVÁ, Monika Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na emoci strachu a úzkosti v předškolním věku dítěte. První kapitola objasňuje vývojová specifika dětí předškolního věku v oblasti emočního a kognitivního vývoje. Další kapitola popisuje emoční prožitek dítěte, který úzce souvisí s vývojem a posilováním psychické odolnosti v předškolním věku. Poslední kapitola teoretické části přibližuje emoci strachu a úzkosti se zaměřením na samotné prožívání dítěte těchto konkrétních zvolených emocí. Empirická část práce věnuje pozornost možnostem a technikám, jak s těmito emocemi pracovat v rámci mateřské školy. Pro výzkumné šetření je zvolena metoda rozhovoru s učitelkami mateřských škol. Výsledky výzkumu ukazují, že každý jedinec prožívá své individuální strachy, které mohou být běžné nebo atypické. Během rozhovorů respondentky zdůrazňují nutnost empatického přístupu k dítěti, navození důvěry, bezpečí a jistoty. Při snaze zmírnit dětský strach učitelky využívají ve své praxi rozmanité pomůcky. V práci je zahrnut námět na týdenní program, opírající se o knižní publikaci, týkající se tematiky strachu.The bachelor thesis is focused on the emotions of fear and anxiety in the preschool age of the child. The first chapter clarifies the developmental specifics of preschool children in the field of emotional and cognitive development. The next chapter describes the child's emotional experience, which is closely related to the development and strengthening of mental resilience in preschool age. The last chapter of the theoretical part approaches the emotions of fear and anxiety with a focus on the child's experience of these specific selected emotions. The empirical part of the work pays attention to the possibilities and techniques of working with these emotions in kindergarten. The method of interview with kindergarten teachers is chosen for the research survey. Research shows that each individual experiences their individual fears, which may be common or atypical. During the interviews, the respondents emphasize the need for an empathic approach to the child, inducing trust, safety and security. In an effort to alleviate children's fear, teachers use a variety of tools in their practice. The thesis includes a topic for a weekly program based on a book publication on the topic of fear.
Keywords:
anxiety; emotions; fear; kindergarten; preschool age; psychological resilience; emoce; mateřská škola; psychická odolnost; předškolní věk; strach; úzkost Citation: NEDĚLKOVÁ, Monika. Práce s emocí strachu v předškolním věku. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/64538