Original title:
Kyberšikana z pohledu učitele na 2.stupni ZŠ a možnosti preventivního opatření
Translated title:
Cyberbully from the perspective of a primary school teacher and the possibility of preventive measures
Authors:
VAŇKOVÁ, Tereza Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou kyberšikany u žáků 2. stupně základních škol z pohledu a zkušeností vyučujících. Podstatou práce je zaměření se na pohled učitelů na problematiku kyberšikany. V teoretické části práce jsou čtenáři seznámeni s komunikačními technologiemi, prostřednictvím kterých ke kyberšikaně dochází. Zvláštní pozornost je zde věnována sociálním sítím, které jsou v současnosti nejen mezi žáky určitým trendem. Nejdůležitější součástí je však část, která popisuje kyberšikanu, její odlišnosti od klasické šikany, věnuje se zde jak agresorovi, tak oběti kyberšikany, zaměřuje se na projevy kyberšikany a všímá si také role rodičů, ale zejména školy při prevenci a odhalování nežádoucího jevu. Není opomenuto ani řešení kyberšikany, a to jak z pohledu agresora (jeho trestní odpovědnost) tak z pohledu oběti (organizace a instituce pomáhající obětem některého trestného činu). Praktická část se zaměřuje na sběr dat a představení dotazníku. Dále jsou prezentovány výsledky dotazníku prováděného ve spolupráci s vyučujícími na 2. stupni základních škol týkajícího se problematiky kyberšikany.This work deals with the issue of cyberbullying among primary school pupils from the perspective and experience of teachers and professional staff. The essence of the thesis is to focus on the teachers' perspective on the issue of cyberbullying. In the theoretical part of the thesis, readers are introduced to the communication technologies through which cyberbullying occurs. Particular attention is paid here to social networks, which are currently a trend not only among pupils. However, the most important part is the section that describes cyberbullying, its differences from traditional bullying, focuses on both the aggressor and the victim of cyberbullying, focuses on the manifestations of cyberbullying and also notes the role of parents, but especially the school, in preventing and detecting the unwanted phenomenon. It also addresses cyberbullying from the perspective of both the aggressor (criminal liability) and the victim (organisations and institutions helping victims of certain crimes). The practical part focuses on data collection and the presentation of the questionnaire. Furthermore, the results of the questionnaire conducted in cooperation with primary school teachers on the issue of cyberbullying are presented.
Keywords:
bullying; Communication technologies; criminal liability; cyberbullying; prevention; Komunikační technologie; kyberšikana; prevence; trestní odpovědnost; šikana Citation: VAŇKOVÁ, Tereza. Kyberšikana z pohledu učitele na 2.stupni ZŠ a možnosti preventivního opatření. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/64506