Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Porovnání koncepce vzdělávání Otokara Chlupa a Václava Příhody a jejich využití ve státem organizovaném školství mezi roky 1928 až 1939.
Original title:
Porovnání koncepce vzdělávání Otokara Chlupa a Václava Příhody a jejich využití ve státem organizovaném školství mezi roky 1928 až 1939.
Translated title:
Comparison of conceptions of education according to Otokar Chlup and Václav Příhoda and their use in state-organized education system in 1928 to 1939.
Authors:
PIKULIAK, Marian Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá školskou reformou mezi roky 1928 až 1939. Cílem práce je komparace pedagogických koncepcí dvou předních pedagogických inovátorů Československa, Václava Příhody a Otokara Chlupa. Práce se dělí na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce nastíní situaci v československém školství v letech 1918 až 1939 a co předcházelo této situaci. Uvádí také stručný popis myšlenek, nápadů a koncepcí, které reformní návrh z roku 1928 ovlivnily. Dále popíše úlohu Václava Příhody a Otokara Chlupa, učitelských spolků, dobového kontextu a dalších faktorů, které ovlivnily zavádění reformy. V praktické části práce pracoval autor hlavně s primárními prameny a s odbornou literaturou, jejichž výpovědní hodnotu využil k zodpovězení stanovených výzkumných otázek, které porovnávají pedagogickou práci Václava Příhody a Otokara Chlupa, nebo se snaží popsat základy, ze kterých ve svých pracích vycházeli.The aim of this bachelor thesis is to describe the school reform of 1928 - 1939. The main goal is to compare theoretical pedagogical approaches in creating the school reform of two leading Czechoslovakian reformists and innovators in education, Václav Příhoda and Otokar Chlup. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part of the work outlines the situation in the Czechoslovak education system from 1928 to 1939 and describes what preceded this situation. It provides a brief description of the thoughts, ideas, and concepts that the reform of the 1928 proposal reflects. It also describes the role of Václav Příhoda and Otokar Chlup, teachers' associations, the context of the time and other factors that influenced the implementation of the school reform. The author worked with primary sources and scholarly literature in the practical part of the work. With informative value acquired from these sources, the author answers appointed research questions that directly compare the pedagogical work of Václav Příhoda and Otokar Chlup or tries to describe the basics on which they based their work.
Keywords:
comparison; educational approaches; Otokar Chlup; reforms of the education system; school reform of 1928; the education system in Czechoslovakia; Václav Příhoda; komparace; Otokar Chlup; reformy ve školstvím; vzdělávací přístupy; Václav Příhoda; československé školství; školská reforma 1928 Citation: PIKULIAK, Marian. Porovnání koncepce vzdělávání Otokara Chlupa a Václava Příhody a jejich využití ve státem organizovaném školství mezi roky 1928 až 1939.. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/64208