Original title:
Chyby v umístění intonačního centra u českých studentů angličtiny
Translated title:
Mistakes in intonation nucleus placement in Czech learners of English
Authors:
PŘIBYLOVÁ, Adéla Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá umisťováním intonačního centra u českých studentů angličtiny a chybami, ke kterým přitom dochází. V teoretické části je uveden nejprve popis základní terminologie, následuje popis způsobů umisťování intonačního centra v českém jazyce, a taktéž v anglickém jazyce. Součástí teoretické části jsou pravidla pro umisťování větného přízvuku a zmíněny jsou i rozdíly v obou jazycích. Praktickou část tvoří výzkum a analýza. Výzkum je proveden metodou nahrávání mluveného projevu respondentů na diktafon a jeho součástí je rovněž krátký dotazník týkající se způsobů, jimiž se respondenti anglicky učí. Autorka vytvořila anglické texty obsahující různé předpokládané pozice intonačního centra ve větě a následně dala texty přečíst dvaceti českým studentům. Analýza nahrávek obsahuje výsledky výzkumu ve formě grafů a tabulek, které odhalují, že velká část respondentů je ovlivněna českým umisťováním intonačního centra, a tak ho i v anglických větách umisťují především do finální pozice, i když se jedná o informačně nevýznamné větné členy. V neposlední řadě jsou v práci zmíněny možně příčiny nevhodného umístění.This bachelor thesis deals with intonation centre (nucleus) placement in Czech learners of English and the mistakes that can occur in the process. The theoretical part first introduces the basic terminology, followed by a detailed description of nucleus placement principles in both Czech and English. The theoretical part surveys the principles of nucleus placement and points out the differences in both languages. The practical part consists of research and its analysis. The method of the research uses dictaphone recordings of pupils and includes a short questionnaire related to the ways in which they learn English. English texts including final and nonfinal nucleus in sentence were created and were afterwards read by twenty Czech respondents. The analysis of the recordings presents the results of the research in the form of graphs and charts which suggest that most of the respondents are influenced by nucleus placement in Czech, that is, typically on the final element, despite the fact that the final position is occupied by an informationally unimportant element. The final part of the thesis explores the possible causes of inappropriate nucleus placement.
Keywords:
-; - Citation: PŘIBYLOVÁ, Adéla. Chyby v umístění intonačního centra u českých studentů angličtiny. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/63605