Original title:
Zjednodušená četba ve výuce cizího jazyka
Translated title:
Graded Readers in Foreign Language Teaching
Authors:
JANOVSKÁ, Martina Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce je zaměřená na literaturu a práci s ní ve výuce především cizího jazyka. Zabývá se výukou českého jazyka a literatury, rozvojem čtenářské gramotnosti a také výukou cizího jazyka, a to jak prvního, tak i druhého. Současně se věnuje využití literárního textu ve výuce i cizích jazyků, výhodami a nevýhodami autentických textů a zjednodušených cizojazyčných textů a také možnostmi využití těchto textů v praxi. Dále se tato práce věnuje Montessori pedagogice a jejím základním pojmům a přístupům a také přístupem této pedagogiky k výuce anglického jazyka. V praktické části se tato diplomová práce blíže zaměřuje na zjednodušenou cizojazyčnou literaturu, zabývá se výzkumem oblíbených knih z této kategorie. Tyto knihy následně analyzuje. Dále praktická část zkoumá mezi žáky druhého stupně, co skutečně rádi čtou a jak cizojazyčný text ve výuce vnímá učitelka angličtiny. Posledním bodem praktické části je zpracování vlastního příběhu na základě výsledků výzkumu.This diploma thesis focuses on literature and how to implement it in teaching a foreign language. The theoretical chapters discuss the teaching of Czech language and literature, reading literacy and also the teaching of a foreign languages in the Czech Republic. Moreover, they deal with the use of literary texts in teaching foreign languages, the advantages and disadvantages of authentic texts and simplified foreign language texts, as well as the possibilities of using these texts in practice. Last but not least, there is a chapter on Montessori pedagogy and its basic concepts and approaches, as well as the approach of this pedagogy to English language teaching. In the practical part, this thesis focuses on simplified foreign language literature. It deals with research of popular books in this category and their subsequent analysis, research among students, which focuses on what students like to read and how is a foreign language text in teaching perceived by an English teacher. The last point of the practical part is the processing of original story based on all information form the research.
Keywords:
Czech language and literature; foreign language; literature; Montessori pedagogy; reading; reading literacy; simplified literature; use of literature in teaching; cizí jazyk; literatura; Montessori pedagogika; využití literatury ve výuce; zjednodušená literatura; Český jazyk a literatura; četba; čtenářská gramotnost Citation: JANOVSKÁ, Martina. Zjednodušená četba ve výuce cizího jazyka. České Budějovice, 2022. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/63388