Original title:
Metoda STEAM ve výuce vybraných témat biologie člověka na 2. stupni základní školy
Translated title:
Using STEAM in Teaching of Selected Topics in Human Biology at Lower Secondary Level
Authors:
NEUBAUEROVÁ, Marcela Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce bylo vytvoření šesti autorských didaktických her obohacených prvky STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics) pro žáky 2. stupně základní školy a jejich ověření v praxi. Čtyři didaktické hry byly primárně vytvořeny za účelem osvojení znalostí (téma kosterní soustava, svalová soustava a oběhová soustava) a dvě didaktické hry byly vytvořeny za účelem upevnění znalostí. Ověření vytvořených didaktických her proběhlo na základní škole hlavního proudu, která se nachází v jihočeském městě s počtem obyvatel okolo 100 tisíc. Ověření v praxi proběhlo pomocí pretestu, posttestu I a posttestu II. V návaznosti byla vybraným žákům zadána samostatná příprava vlastních her s využitím herních principů, kterými ve výuce prošli (využití všech prvků STEAM).The aim of the diploma thesis was to create six original didactic games enriched with STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics) elements for primary school pupils and to test them in practice. Four didactic games were primarily created for the purpose of knowledge acquisition (skeletal system, muscular system and circulatory system topics) and two didactic games were created for the purpose of knowledge consolidation. The didactic games were tested in a mainstream primary school located in a South Bohemian city with a population of around 100 000. The validation in practice was carried out by means of a pretest, a posttest I and a posttest II. As a follow-up, selected students were assigned to independently develop their own games using the game principles they had been taught in class (using all STEAM elements).
Keywords:
activating teaching methods; didactic game; feedback; interview; questionnaire; STEAM; teaching; teaching method; aktivizující metody výuky; didaktická hra; dotazník; rozhovor; STEAM; vyučovací metoda; výuka; zpětná vazba Citation: NEUBAUEROVÁ, Marcela. Metoda STEAM ve výuce vybraných témat biologie člověka na 2. stupni základní školy. České Budějovice, 2022. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/63040