Original title:
Káva v sociálních a etických souvislostech
Authors:
MORÁVKOVÁ, Petra Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na fenomén kávy ze sociálního a etického hlediska. První část práce se věnuje původu, historii a celosvětovému rozmachu kávy. Dále se v této části zabývá aktuální produkcí kávy, její výrobou, distribucí a konečným spotřebitelem. V druhé části práce jsou poznatky z první části vztaženy k novým problémům a otázkám, které se v souvislosti s produkcí kávy a jejím obchodováním objevují na konci 20. a na počátku 21. století. Práce se zde věnuje sociálnímu a etickému hledisku produkce a distribuce kávy, a to jak na straně jejích producentů (podmínky dělníků na kávových plantážích), tak na straně spotřebitelů (jaké jsou spotřebitelské preference, co tyto preference ovlivňuje). Součást práce tvoří výzkum zaměřující se na spotřebitelské preference v oblasti výběru kávy u konzumentů ve věku 20-35 let v České republice. Dále je mapováno povědomí respondentů o certifikaci Fairtrade a BIO.In my bachelor thesis, I focus on the phenomenon of coffee from a social and ethical point of view. The first part of the work focuses on the origin, history, and worldwide expansion of coffee. Furthermore, I deal with the current coffee production, its distribution, and the final consumer. The findings from the first part of the work are related to new problems and issues that arose in connection with coffee production and its trade at the end of the 20th and the beginning of the 21st century. The work deals with the social and ethical aspects of coffee production and distribution from the producers (conditions of workers on coffee plantations) and consumers (their preferences and what influences them) point of view. The second part of the work includes research focusing on consumer preferences for Czech consumers aged 20 to 35. There is also an examination of awareness of Fairtrade and BIO certification among the respondents.
Keywords:
coffee culture; coffee growers; consumer behaviour; ethical aspects; Fairtrade coffee; final consumer; etická hlediska; Fairtrade káva; konečný spotřebitel; kávová kultura; pěstitelé kávy; spotřebitelské chování Citation: MORÁVKOVÁ, Petra. Káva v sociálních a etických souvislostech. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/62864