Original title:
Křesťanská etika jako téma náboženské výchovy mentálně handicapovaných osob
Translated title:
Christian Ethics as a Theme for Religious Educating Mentally Handicapped Persons
Authors:
PŘÍBORSKÁ, Tereza Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá nábožensko-pedagogickými možnostmi rozvíjející mravní jednání u mentálně handicapovaných se zaměřením na Desatero Božích přikázání. Teoretická část definuje základní pojmy, rozdělení a specifikace z odvětví speciální pedagogiky, psychopedie, didaktiky mentální retardace, náboženské pedagogiky, didaktiky etické výchovy a křesťanské morálky. Praktická část se věnuje metodickým postupům náboženské výchovy zpracovaných v didaktickém projektu, konkrétně didaktickým aplikacím. Tyto přípravy vycházejí z Desatera Božích přikázání, jak je charakterizuje KKC. S ohledem na vývojovou psychologii, didaktiku mentálně retardovaných a hodnocení didaktického projektu se jeví jako nejvhodnější nábožensko-pedagogickou možností k rozvoji mravního jednání náboženská pedagogika celistvé výchovy Franze Ketta a Esther Kaufmannové. This paper focuses on the possibilities of religious-pedagogy developing moral actions of the mentally handicapped mainly through the Ten Commandments. The theoretical part defines the basic terminology, divisions and specifications of special pedagogy, psychopedia, didactics of mental retardation, religious pedagogy, didactics of ethic education and Christian moral. The practical part deals with methodical procedures of religious education compiled into a didactic project, specifically didactic applications. The basics origin from the Ten Commandments as characterized in KKC. With regards to development psychology, didactics of mental retardation and the evaluation of the didactic project, the most suitable possibilities of religious-pedagogy developing moral actions seems to be the religious pedagogy of integrated education of Franz Kett and Esther Kaufmann.
Keywords:
conscience; didactics of persons with mental handicaps; mental retardation; religious pedagogy / religious pedagogy of integrated education; Special pedagogy; the Ten Commandments.; Desatero Božích přikázání; didaktika osob s mentálním postižením; mentální retardace; náboženská pedagogika / náboženské pedagogiky celistvé výchovy; Speciální pedagogika; svědomí Citation: PŘÍBORSKÁ, Tereza. Křesťanská etika jako téma náboženské výchovy mentálně handicapovaných osob. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/10388