Název:
Role sestry v prevenci CAN syndromu
Překlad názvu:
The role of a nurse in preventing CAN syndrome
Autoři:
KADEŘÁVKOVÁ, Adéla Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Abstrakt Současný stav: Syndrom CAN (Child Abuse and Neglect) je definován jako fyzické a psychické týrání, sexuální zneužívání a zanedbávání dítěte. Syndrom CAN je výsledkem nenáhodného jednání rodičů či jiné dospělé osoby vůči dítěti. A zároveň jeho nejvyhrocenější podobou je usmrcení dítěte. Cílem práce bylo vyhodnotit trendy výskytu případů syndromu CAN v České republice ve sledovaném období 2008-2018, popsat ošetřovatelskou péči o dítě se syndromem CAN a vyhodnotit úlohu sestry v oblasti prevence tohoto syndromu. Metodika: pro empirickou část práce byla zvolena kvantitativně - kvalitativní výzkumná strategie. Ke sběru dat pro kvantitativní výzkumný přístup byla zvolena metoda sekundární analýzy dokumentů z MPSV za období 2008-2018. Bylo analyzováno 79 340 případů týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí. Ke sběru dat pro kvalitativní přístup byla zvolena metoda polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor tvořily sestry pracující na pediatrické klinice vybrané nemocnice v Praze (10 sester) a sestry pracující v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost (5 sester). Velikost výzkumného vzorku byla dána teoretickým nasycením dat. Výsledky: V období 2008-2018 bylo nahlášeno MPSV 79 340 týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí. Nejčastější formou syndromu CAN bylo zanedbávání (65,8 %). Psychicky týráno bylo 12,6 % dětí se syndromem CAN, sexuálně zneužíváno 12 % a 9,6 % dětí s tímto syndromem bylo tělesně týráno. Zastoupení chlapců a dívek bylo relativně vyrovnané (48 % chlapců a 52 % dívek). Nejpočetnější zneužívanou věkovou skupinou byly děti ve věku 6-15 let (56 %). V rámci statistického testování byla potvrzena hypotéza, že v letech 2008 až 2018 došlo v ČR ke statisticky významnému nárůstu počtu dětí s diagnózou syndrom CAN (p<0,001). Oslovené sestry se v průběhu praxe setkaly s tímto syndromem u dětí, měly dobré znalosti v oblasti symptomů, rozlišení jednotlivých forem CAN a rizikových faktorů vzniku syndromu CAN. Sestry jak v primární, tak lůžkové péči mají důležitou roli v prevenci syndromu CAN. Nicméně dle rozhovorů neprovádí plošně edukaci rodičů o problematice tohoto syndromu, ale děje se tak jen u rizikové skupiny rodičů a dětí. Závěr a doporučení pro praxi: Kvantitativní studie, která vyhodnocovala statistická data MPSV, potvrdila významný nárůst počtu dětí se syndromem CAN v posledních deseti letech. Z tohoto důvodu je třeba zdůraznit odborné veřejnosti potřebu prevence syndromu CAN. Na základě výsledků studie a obecných doporučení, byla navrhnuta doporučení pro management ošetřovatelské péče, týkající se problematiky prevence a ošetřovatelské péče o dítě se syndromem CAN. Abstract Current State: CAN (Child Abuse and Neglect) Syndrome is defined as physical and mental abuse, sexual abuse and neglect of a child. CAN syndrome is the result of an intentional activity of parents or other adults towards a child, the most extreme form of which is killing the child. The aim of the thesis was to evaluate the trends of CAN syndrome occurences in the Czech Republic within the observed period of 2008-2018, to describe nursing care for children suffering from the CAN syndrome, and to evaluate the role of nurses within the area of preventing this syndrome. Methodology: A combination of a qualitative and quantitative research strategy was chosen for the empiric part of the thesis. To collect data for the quantitative research the method of secondary analysis of MLSA documentation from the period of 2008-2018 was chosen. 79 340 cases of maltreated children were analysed. To collect data for the qualitative research, the method of semi-structured interviews was used. The research file consisted of nurses working at a paediatric clinic at a chosen hospital in Prague (10 nurses) and nurses working at practitioners´ offices for children and adolescents (5 nurses). The size of the research file was given by theoretical data saturation. Results: In the period of 2008-2018, 79 340 abused and neglected children were reported to the MLSA. The most frequent form of CAN Syndrome was neglect (65.8 %). 12.6 % children suffering from CAN Syndrome were mentally abused, 12% were sexually abused, and 9.6 % children were physically abused. Proportion of boys and girls was relatively balanced (48 % boys, and 52 % girls). The most numerous group of abused children according to their age were children aged 6-15 (56%). Statistical testing has proved the hypothesis that in the period of 2008-2018, there was a statistically significant growth in the number of children with the CAN Syndrome diagnosis (p<0,001). Addressed nurses came into contact with this syndrome within their practice, they were well educated within the area of symptoms, differentiation between individual forms of CAN, diagnosis, and risk factors leading to the CAN Syndrome. Nurses in both, primary as well as inpatient care play a significant role in preventing the CAN Syndrome. Nevertheless, as the interviews have proven, they do not educate all of the parents about this syndrome, they only do so in risk groups of parents and children. Conclusion and Recommendations for Praxis: The quantitative study that evaluated the statistical data coming from MLSA, has confirmed a significant growth the number of children suffering from the CAN Syndrome for the last ten years. Due to this fact, it is necessary to put greater emphasis on the CAN Syndrome prevention. Based on the results of the study and general recommendations, further recommendations for the management of nursing care have been designed, dealing specifically with the issues of prevention and nursing care after children suffering from the CAN Syndrome.
Klíčová slova:
ošetřovatelství; pediatrie; prevence; syndrom CAN; CAN Syndrome; nursing care; paediatrics; prevention Citace: KADEŘÁVKOVÁ, Adéla. Role sestry v prevenci CAN syndromu. České Budějovice, 2020. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/62377