Název:
Ráj - grafický cyklus Johanna Eliase Ridingera. Ikonografie a kontext.
Překlad názvu:
The Paradise - graphic cycle by J. E. Ridinger. Iconography and context.
Autoři:
TUHÁČEK, Jan Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Augsburský grafik, malíř a nakladatel Johann Elias Ridinger zhotovil během svého života více než 1200 grafických prací. Na konci 40. let 18. století vytvořil dvanáctidílný grafický cyklus Ráj, v němž vedle postav Adama a Evy zobrazil desítky různých zvířat. Tato bakalářská práce ve své hlavní části nastiňuje vývoj tohoto tématu v umění a představuje řadu renesančních a barokních děl. Současně s tím rozebírá tradiční zvířecí křesťanskou a moralistickou symboliku, aby poté mohly být tyto získané znalosti uplatněny na samotnou Ridingerovu sérii. Hlavním cílem předkládané práce je seznámit s významy zvířat, zasadit je do kontextu stvoření člověka, jeho prvotního hříchu a vyhnání z Edenské zahrady, a společně s tím je aplikovat na jednotlivé listy cyklu. Dalším úkolem je představit toto dílo z hlediska použité grafické techniky a dochovaných přípravných prací. Poslední kapitola pak dokresluje ponětí do úplnosti tím, že cyklus zasadí do celkové autorovy tvorby, naznačí otázku objednavatelů a stručně pojedná o pokračovatelích námětu prvotního hříchu.Johann Elias Ridinger, an Augsburg graphic artist, painter, and publisher, has done more than 1200 graphic artworks during his lifetime. In the late 1740s, he created a twelve-part graphic cycle The Paradise, in which he depicted tens of different animals alongside the figures of Adam and Eve. The primary part of this bachelor thesis outlines the development of this theme in art history and presents the number of renaissance and baroque artworks. It also deals with a traditional Christian and moralist symbolism of animals, and then this gained knowledge can be applied to the Ridinger's series. The main goal of this thesis is to present the meanings of animals, to put them in the context of the creation of man, his original sin, and his expulsion from the garden of Eden, and together with it to use these principles on the individual leaves of the cycle. Another task is to introduce this artwork in terms of graphic technology and preserved preparatory works. The task of the last chapter is to complete the idea in its entirety by placing the cycle in the author's overall work, implying the question of the customers, and briefly discussing the successors to the theme of original sin.
Klíčová slova:
grafický cyklus; ikonografie; Johann Elias Ridinger; Ráj; zvířata v umění; animals in art; graphic cycle; iconography; Johann Elias Ridinger; The Paradise Citace: TUHÁČEK, Jan. Ráj - grafický cyklus Johanna Eliase Ridingera. Ikonografie a kontext.. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/61991