Original title:
Porovnání četnosti šikany na druhém stupni ZŠ a nižším stupni víceletých gymnázií
Translated title:
Comparison of the Frequency of Bullying in Upper-primary and Lower-secondary Levels of Schools.
Authors:
KUBIČKOVÁ, Aneta Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem této bakalářské práce je studijní zmapování výskytu četnosti šikany na druhých stupních základních škol a v nižších ročnících víceletých gymnázií. Práce se nejdříve zaměří na teoretický výklad šikany jako takové. Podrobněji představí samotný pojem "šikana" spolu s jejími formami výskytu. Popíše jednotlivá stádia vývoje, a to jak z pohledu agresora a jeho oběti, tak z pohledu publika tvořeného zejména spolužáky obou hlavních aktérů. V neposlední řadě se práce rovněž zaměří na preventivní opatření, jak šikaně předcházet, či v opačném případě, jak šikanu odhalit, vyřešit a nakonec zcela eliminovat. Praktická část bude věnována odpovědím z vypracovaného dotazníku, který bude určen žákům druhého stupně základní školy a studentům nižšího stupně víceletého gymnázia a který bude zaměřen právě na téma šikana (a to z hlediska teoretického i praktického). Na základě jejich odpovědí budou následně vytvořeny grafy, které by měly sloužit jako výpověď o tom, v jaké míře se šikana vyskytuje na těchto dvou typech škol a do jaké míry jsou tito žáci a studenti vůbec srozuměni s "teoretickou stránkou" tohoto patologického jevu.The aim of this Bachelor thesis is to assess the frequency of bullying within the second level of primary schools and the lower grades of comprehensive schools. The first part of the work will primarily focus on theoretical explanation of bullying itself. It will introduce this behaviour along with its forms of occurrence in more detail. It will describe its development, step by step, and not only from the aggressor and the victim's points of view, but also from the audience's point of view (the audience are made up mostly of the schoolmates from the same class). Last but not least, it will focus on the preventive measures, which are supposed to prevent bullying in schools, and also how to detect it, solve it and eventually eliminate it. The practical part will be pay attention to the responses obtained from the questionnaire which will be given to pupils from upper primary schools and students from lower levels of comprehensive schools. The questionnaire will be focused on bullying. Based on the respondents' answers, graphs will be generated which should tell us two things: firstly, to what extent bullying behaviour occurs within the specified levels at these two types of schools and, secondly, how much the pupils and the students are aware of bullying. In other words, how much theory they know about bullying.
Keywords:
aggressor and victim; bullying prevention; cyberbullying; developmental stages; investigation of bullying; manifestations of bullying; Theoretical definition of the term "bullying"; agresor a oběť; kyberšikana.; prevence; projevy šikany; Teoretické vymezení pojmu "šikana"; vyšetřování šikany; vývojová stádia Citation: KUBIČKOVÁ, Aneta. Porovnání četnosti šikany na druhém stupni ZŠ a nižším stupni víceletých gymnázií. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/61852