Original title:
Změny v instituci při individuální integraci dítěte s poruchou autistického spektra do běžné mateřské školy
Translated title:
Changes in Institution in Individual Integration of a Child with Autism Spectrum Disorders into Common Preschool.
Authors:
DRDOVÁ JONÁŠOVÁ, Daniela Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje změnám v instituci při individuální integraci dítěte s poruchou autistického spektra do běžné mateřské školy. Práce je rozdělena do dvou částí, a to na teoretickou a praktickou. Teoretická část je rozdělena do třech kapitol. První kapitola se zabývá vymezením pojmu poruchy autistického spektra, etiologií, triádou problémových oblastí, nespecifickými variabilními rysy, popisem vybraných poruch a diagnostikou. Druhá kapitola se věnuje vymezení pojmů integrace a inkluze. Třetí kapitola se zabývá možnostmi vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra, vzděláváním v předškolním zařízení a vybranými podpůrnými opatřeními. Cílem praktické části je pomocí kvalitativního výzkumu, konkrétně případovou studií, zjistit a popsat specifické jevy, které se v běžné mateřské škole dějí při individuální integraci dítěte s poruchou autistického spektra. Pro sběr kvalitativních dat byly využity techniky zúčastněného pozorování, analýza dokumentů a polostrukturované rozhovory. Cílem práce bude odpovědět na stanovené výzkumné otázky a dosažení stanoveného cíle. Bakalářská práce může posloužit jako inspirativní materiál mateřským školám, které se s individuální integrací dítěte s PAS setkají poprvé. The bachelor thesis deals with changes in an institution while individually integrating a child with autism spectrum disorders (ASD) into a mainstream preschool. The thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part is divided into three sections. The first section describes the definition of the autism spectrum disorders, etiology, a triad of problematic areas, unspecific variable features, description of selected disorders and diagnosis. The second section defines the terms of integration and inclusion. The third section deals with possibilities of educating children with autism spectrum disorders, preschool education and selected supporting measures. By means of qualitative research, specifically a case study, the aim of the practical part is to observe and describe specific phenomena occurring while individually integrating a child with autism spectrum disorders into a mainstream preschool. For qualitative data collection, techniques of participant observation, document analysis, and semi-structured interviews were applied. The aim of the thesis is to respond to the research questions and to achieve the set goal. The bachelor thesis can be used as inspirational material for preschools meeting individual integration of a child with ASD for the first time.
Keywords:
autism spectrum disorders; education of children with ASD; individual educational plan; integration; preschool; teacher assistant; asistent pedagoga; integrace; IVP; mateřská škola; poruchy autistického spektra; vzdělávání dětí s PAS Citation: DRDOVÁ JONÁŠOVÁ, Daniela. Změny v instituci při individuální integraci dítěte s poruchou autistického spektra do běžné mateřské školy. České Budějovice, 2020. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/61744