Original title:
Mateřské centrum jako podpora rodičovství
Translated title:
Maternity centre as a support of parentage
Authors:
PŮLPÁNOVÁ, Daniela Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Abstrakt Obsahem této práce je seznámení s rolí mateřských center v dnešní společnosti, v teoretické části je popsána situace současné rodiny a její změny, ze kterých vyplývá potřeba setkávání v neformálních skupinách. U dětí jsem se zaměřila na jejich osamostatňování a schopnost navazovat vztahy s vrstevníky. Pro maminky jsem si stanovila jako prioritu navazování vztahů s ostatními maminkami, vzájemné sdílení a sebevzdělávání v kurzech a výtvarných dílnách. Cílem této práce je zjistit, v čem především pomohlo maminkám mateřské centrum Zvoneček a dále zmapování zkušenosti návštěvnic mateřského centra se zvládnutím nástupu jejich dítěte do mateřské školy. Tématem výzkumu je popis situace v mateřském centru Zvoneček, zjištění spokojenosti maminek a užitečnosti pobytu pro jejich děti. Použitou metodou bylo dotazování, technika polořízeného rozhovoru, jednalo se o kvalitativní výzkum. Touto technikou bylo osloveno 37 maminek navštěvujících mateřské centrum Zvoneček, šlo o náhodný výběr. Byl použit záznamový arch, který obsahoval celkem 15 otevřených i polozavřených otázek. Při vyhodnocování otevřených otázek jsem odpovědi respondentek kategorizovala, shodné odpovědi sloučila, a dále prezentovala prostřednictvím grafů nebo tabulek. Další technikou byl kvalitativní hloubkový rozhovor s vedoucí koordinátorkou mateřského centra, který jsem zaznamenávala na diktafon a následně přepsala. Vzhledem k použitému výzkumu byly hypotézy stanoveny až na konci výzkumného šetření: H1: Mateřské centrum plní podpůrnou funkci pro maminky a jejich děti. H2: Děti, které s maminkami navštěvovaly MC, se snáze zapojily mezi vrstevníky. Některé otázky z dotazníku jsem položila i vedoucí koordinátorce při rozhovoru. Při srovnání odpovědí koordinátorky a maminek jsem zjistila téměř shodné výsledky, což je důkazem profesionality a správného vedení mateřského centra. ABSTRACT The target of this work is to inform about a role of maternity centers in the present society. A theoretical part describes the present family situation and its changes that result in necessity of meeting within informal groups. At children I focused on their achieving independance and ability of socializing and entering into relationships with persons of the samé age. As priority for mothers I defíned entering into relationship with other mothers, mutual sharing and self-improvement in courses and art workshops. The work has the aim to find out how exactly was helped mothers by the maternity center Zvoneček and further map out experience of this center female visitors with their children commencing kindergarten. The research topič is to describe the situation in the materninty center Zvoneček, to find out mothers' satisfaction and the center's usefolness for their children. The method ušed here was questioning, a technique of a semi-controlled interview that concerned quality research. 37 mothers, attending the maternity center Zvoneček, were addressed with this technique in a čase of a random sample. A recording sheet was ušed containing totally 37 open as well as semi-closed questions. While evaluating the open questions, I categorized respondenta' answers, linked together identical answers and ťurther presented them via charts oř diagrams. Another technique was a qualitative in-depth interview with a leading coordinator of the maternity center that I recorded using a dictaphone and consequently transfered into words. In respect of the ušed research were hypotheses set at the very end of this research: Hl: The maternity center íulfils its supportive function for mothers and their children. H2: Children, attending the maternity center, more easily got in contact with other children of their age. The leading coordinator was also asked some questions fřom the questionnaire by mé in the course of an interview. While comparing the answers of the coordinator and mothers, I found out almost equal results, which is an evidence of professionalism and correct running of the maternity center.
Keywords:
Maternity centre; the education for mothers on parental leave; the preparation of child on entrance to kindergarten; the support of parentage; Mateřské centrum; podpora rodičovství; příprava dítěte na vstup do mateřské školy; vzdělávání matek na RD Citation: PŮLPÁNOVÁ, Daniela. Mateřské centrum jako podpora rodičovství. České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/13491