Original title:
Supervize ve školství
Translated title:
Supervision in education
Authors:
ŠLEISOVÁ, Jana Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na téma supervize ve školství. Supervize ve většině škol představuje téměř neznámý pojem. Funguje jako nezávislá odborná podpora pro profesionály. Využívá se v oborech, kde se intenzivně pracuje se vztahem či s emocemi. Podmínkou supervize je dobrovolnost. Supervizor ve škole pracuje s dospělými a s jejich názory, emocemi, vztahy a problémy. V současné době bývá supervize více využívána v poradenství či ve vzdělávání. V podstatě se jedná o vzdělávací aktivitu, o cestu k sebepoznání. Jejím prostřednictvím pak dochází ke zlepšení práce se vztahovou problematikou, což je v učitelské profesi podstatné. Cílem práce je provést analýzu a popsat současný postoj pedagogických pracovníků ve školství k supervizi. Dílčím cílem je vytvoření doporučeného postupu k zavedení supervize do vytipovaných škol. K naplnění výše stanoveného cíle byla použita metoda kvalitativního charakteru, metoda dotazování, technika neřízeného rozhovoru. Na základě těchto zjištění byl doporučen postup, jak supervizi zavést do vytipovaných škol. Z těchto zjištění pak současně vyplynula specifika zavádění supervize do školství. Supervize ve školství má vzdělávací funkci, cílovými skupinami jsou žáci, supervidovaní učitelé a supervizoři. Bakalářská práce může sloužit jako inspirace a motivace k zavedení supervize do více škol.The bachelor thesis focuses on the topic of supervision in education. Supervision is almost unknown in most schools. It acts as an independent professional support for professionals. It is used in fields where intensive work is done with relationship or emotions. The condition of supervision is voluntary. The school supervisor works with adults and their opinions, emotions, relationships, and problems. At present, supervision is more often used in consulting or in education. It is basically an educational activity, a way to self-knowledge. Through it, the work with relational issues is improved, which is important in the teaching profession. The aim of this work is to analyse and describe the current attitude of pedagogical workers in education to supervision. A partial goal is to create a recommended procedure for the introduction of supervision in selected schools. A qualitative method, a method of interviewing and an uncontrolled interview technique were used to fulfil the above-mentioned goal. Based on these findings, it was recommended to introduce supervision to selected schools. At the same time, these findings revealed the specifics of introducing supervision into education. Supervision in education has an educational function, the target groups are pupils, supervised teachers, and supervisors. The bachelor thesis can serve as an inspiration and motivation for introducing supervision to more schools.
Keywords:
education; Motivation; pedagogy; qualification; supervision; kvalifikace; Motivace; pedagogika; supervize; vzdělávání; školství Citation: ŠLEISOVÁ, Jana. Supervize ve školství. České Budějovice, 2020. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/61595