Original title:
Blended learning pro výuku předmětů Radiologie
Translated title:
Blended learning for teaching radiology subjects
Authors:
PELIKÁN, Jiří Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem mé bakalářské práce na téma Blended learning pro výuku předmětu Radiologie bylo vytvoření přehledného seznamu základních skiagrafických projekcí v radiodiagnostice, k nim přidaného psaného návodu, fotografické dokumentace pro snadnější pochopení tvorby dané projekce a výukového programu v prostředí moodle. V teoretické části práce jsem se zabýval vznikem rentgenového záření, jeho vlastnostmi a možnostmi použití. Zmínil jsem také rizika při jeho používání, nutnost správné radiační ochrany a rozebral jsem části rentgenového přístroje a systémů, které se při skiagrafii používají. V praktické části jsem vytvořil seznam standardně používaných skiagrafických projekcí. Za využití odborných skript, návodů, standardů a zkušeností radiologických pracovníků Nemocnice Kyjov jsem k nim následně vytvořil textový manuál, doplněný o mnou vytvořenou fotografickou dokumentaci jednotlivých projekcí na figurantovi. Následně jsem vyhotovil výukový program v prostředí Moodle ZSF JU doplněný o baterii zkouškových otázek. The objective of my bachelor's thesis on Blended learning for teaching Radiology subjects, was to create a clear list of basic skiagraphic projections in radiodiagnostics, written instructions added to them, photographic documentation for easier understanding of the projection and teaching program in the Moodle ZSF JU environment. In the theoretical part of the work I dealt with the origin of X-rays, its properties and possibilities of use. I also mentioned the risks of its use, the need for proper radiation protection, and I analyzed the parts of the X-ray machine and the systems used in skiagraphy. In the practical part I created a list of standardly used skiagraphic projections. Using professional scripts, instructions, standards and experience of radiological staff of the Kyjov Hospital, I subsequently created a text manual for them, supplemented by photographic documentation of individual projections on a model. Subsequently, I created a tutorial in the Moodle ZSF JU environment, supplemented by a database of exam questions.
Keywords:
aperture; digitilization; generator; ionizing radiation; projection; Radiology; skiagraphy; X-rays; clony; digitalizace; generátor; ionizující záření; projekce; Radiologie; rentgenové záření; skiagrafie Citation: PELIKÁN, Jiří. Blended learning pro výuku předmětů Radiologie. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/61526